Wat bevindt zich in de tussenruimtes op de foto (zie foto)?

Onderstaande afbeelding van grafeen (koolstof) laat de zwarte plekken zien tussen de atomen.

Aangezien de afbeelding met een elektronenmicroscoop is gemaakt neem ik aan dat dit een accurate weergave is van de kristalstructuur van dergelijke materialen.

Wat bevindt zich dan tussen de verschillende C-atomen, dus op de donkere plekken?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1K

Het beste antwoord

Er zit niets tussen. Ook geen lucht. Gewoon helemaal niets.

Atomen zitten niet 100% dicht tegen elkaar aan. Er is ruimte tussen de atomen. De ruimte wordt bepaald door de energie van de elektronenwolken rond de atoomkernen.

Sommige van zulke materialen kunnen in die ruimtes wel iets opnemen - bijvoorbeeld atomair waterstof, omdat dat zo klein is. Maar ook dat kan alleen als de elektrochemische eigenschappen van - in dit geval - waterstof zodanig zijn, dat het energetisch gezien voordelig is om in die ruimtes te gaan zitten. Bij de meeste materialen is dat niet zo.
Cryofiel
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@ Cryo, impliceert dat nu,dat een voorwerp,om het maar even populair uit te drukken uit meer " niets "dan "iets "bestaat?
Cryofiel
13 jaar geleden
Ja, inderdaad. Dat geldt al op het niveau van de atomen, zoals in deze vraag. Het geldt zelfs nog sterker *binnen* het atoom. Als je een atoom zou uitvergroten, zou je grotendeels lege ruimte vinden. In het midden zit een piepklein atoomkerntje, en op een enorme afstand daarvan zitten de nog veel kleinere elektronnetjes. Als je genoeg druk zou uitoefenen om alles echt goed samen te persen, zou je de lege ruimte tussen de atomen weg kunnen persen, en - nog veel belangrijker - zou je de lege ruimte binnen de atomen weg kunnen persen. De elektronen versmelten dan met de protonen die in de atoomkern zitten. Het resultaat is een grote hoop neutronen. Dit proces vindt plaats in sommige sterren; het resultaat is een neutronenster. Een theelepeltje neutronen, als je dat uit een neutronenster zou kunnen scheppen, zou ruwweg een miljard ton wegen - zie
http://nl.wikipedia.org/wiki/Neutronenster . Dat gewicht geeft aan wat de werkelijke dichtheid van materie is. De ons bekende aardse materie is alleen zo enorm licht omdat er zoveel vacuum in zit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank je wel!

Andere antwoorden (1)

Niets.

De structuur bestaat uit een soort honinggraatstructuur. Daartussen zit niets. Dit is eerder een negatief van de afbeelding. (zelfde afbeelding toegevoegd, kleur omgedraaid dan zie je het duidelijker terugkomen)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Okee, je zegt 'niets' als antwoord. Maar nemen de door mij genoemde locaties dan geen ruimte in beslag?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De ruimtes zijn eventueel gevuld met lucht en/of een ander gas als het niet in een vacuüm bevindt. De vorm van het product neemt de ruimte in beslag. Niet de lege ruimtes. Als je een klein genoeg atoompje neemt wat er tussen past kun je die er nu dus gewoon doorheen duwen.