zover ik weet geen enkele:Zuurstof is een tamelijk reactieve stof die zich langzaam verbindt met gesteenten. Daardoor kan zuurstof niet langdurig in de atmosfeer van een planeet voorkomen, tenzij er plantengroei is die zuurstof produceert.
fremar
13 jaar geleden
Mogelijk zijn er planteten met zuurtsof, maar op de planeten binnen ons zonnestelsel is m.i. geen zuurtsof ontdekt. Wel sporen van water.

De Hubble-ruimtetelescoop heeft in 2004 een planeet gespot met zuurstof en koolstof in de atmosfeer. Het is de eerste keer dat deze elementen buiten onze zonnestelsel zijn gevonden. De planeet, HD 209458b of Osiris genaamd, draait om een ster op 150 lichtjaren afstand van de aarde.

NASA en ESA zijn op zoek naar allerlei mogelijke aanwijzingen voor de aanwezigheid van leven. Vrij zuurstof in de atmosfeer is een van die mogelijkheden waar men naar kijkt, naast het voorkomen van water.

Toegevoegd na 19 seconden:
zuurtsof=zuurstof

Toegevoegd na 8 minuten:
Overigens komt de productie en instandhouding van het zuurstof in onze atmosfeer door de fotosynthese en koolstofkringloop. Het is waarschijnlijk dat er meer planeten zijn met een "goede" afstand tot hun zon, maar of op precies dezelfde manier leven ontstaan is - met de afhankelijkheid van zuurstof door alle levende cellen - is natuurlijk gokken. Er is geen planeet ontdekt met een hele dampkring van zuurstof.