Is het voor particulieren mogelijk om (pure) chemicaliën te kopen?

ook het gevaarlijkere spul. ik noem maar wat: chloor(g), natrium, witte fosfor, etc.

Toegevoegd na 52 seconden:
om er meteen wat aan toe te voegen, is het legaal? zowel het kopen als het bezitten.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
4.2K
Ritsuka
8 jaar geleden
wat wil je hiermee doen dan?
bamibal
8 jaar geleden
Als ik de ingrediënten zo zie, wordt het vuurwerk.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Nu scheelt het, de losse stoffen zullen wel mogen, verwerkt tot vuurwerk mag het weer niet. Overigens zou ik geen chloor in vuurwerk stoppen; tenzij je van plan bent om een aanslag te plegen op 1 januari...
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
misschien een andere vraag: waarom zou het niet legaal zijn?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
ik was er niks mee van plan. vroeg het me gewoon af. het zou illegaal kunnen zijn omdat er bommen e.d. mee te maken zijn.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Net zo min illegaal als het bezit van een aardappelmesje, hoewel je daar ook iemand mee kan neersteken.

Antwoorden (2)

Ja dat is mogelijk. Zo lang het om niet-bedrijfsmatige hoeveelheden gaat valt het niet onder de milieuwetgeving of arbowetgeving. Je bent dus vrij om het te kopen, te bezitten en te gebruiken. Of het verstandig is is een tweede.

Voor de duidelijkheid: de ondergrens voor bedrijfsmatige omvang ligt voor de meeste chemicaliën bij 25 liter/kilo.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Kan je mij een adresje geven om een paar kilo witte fosfor te bestellen?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik bedoel, volgens mij zijn er zat chemische stoffen die consument niet zomaar kan bestellen en zeker niet in concentraties die "puur"* zijn. *In hoeverre dat mogelijk is bij bepaalde chemische verbindingen, maar dan de hoogste concentratie die praktisch haalbaar is.
Thecis
8 jaar geleden
Heb je hier een onderbouwing voor?
En waar je het dan zou willen kopen. Veel bedrijven als Merck levert namelijk helemaal niet aan particulieren. Veel andere bedrijven (sigma, etc) leveren ook niet aan particulieren, alleen aan (chemische) bedrijven...
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Er zijn websites zat waar je als particulier ook chemicaliën kan bestellen, en terecht, die chemicaliën kopen we als 'doorsnee consument' namelijk ook als we ze voor een specifiek doel nodig hebben maar dan onder een merknaam, reeds bereid en 100den keren duurder. Terecht als je aan zo'n afzetterij niet wil meedoen, zeker als je kennis van zaken hebt bijvoorbeeld op: www.hinmeijer.nl
Dat ligt er aan waarvoor die grondstoffen kunnen worden gebruikt. Als het met die stoffen mogelijk is om explosieven of drug te maken dan mag je ze als particulier niet hebben of slechts in een zeer zwakke oplossing (tenzij je een vergunning voor deze stoffen hebt.. De lijsten van deze stoffen zijn te vinden in de Europese en Nederlandse wetgeving.

Daarnaast bestaat er voor fabrikanten en handelaren een meldpunt verdachte transacties chemicaliën waarop alle bijzondere verkopen gemeld moeten worden. Nu is dat een meldpunt van de belastingdienst maar er wordt wel degelijk samengewerkt met justitie (via de FIOD). Dus als jij als particulier een fles chloorgas koopt kun je er rekening mee houden dat justitie je in de gaten houdt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het ligt er niet aan waarvoor die grondstoffen kunnen worden gebruikt maar waarvoor ze worden gebruikt. Ik heb soms ook grondstoffen nodig waar men in principe explosieven mee kan maken. Alleen gebruik ik ze daar niet voor en heb ik ze ergens anders voor nodig. Men mag ze gewoon hebben en dat hoeft niet in een zwakke oplossing te zijn, ik koop ze gewoon puur.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Volgens de wet is dat dus niet de bedoeling, maar blijkbaar zijn er ook hier weer de nodige mazen te vinden.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het lijkt me toch niet dat dat volgens de wet de bedoeling kan zijn. Want dan zou je geen dagelijks leven meer hebben. Voor tal van dagelijkse bezigheden zijn er producten nodig die men ook kan gebruiken voor illegale praktijken. Dat er producten zijn die verboden zijn omdat er geen legale doeleinden voor denkbaar zijn kan ik inkomen. Maar je kan moeilijk het dagelijks leven stilleggen door alles te verbieden.