Hoelang kunnen we nog met kernenergie verder?

Hallo, ik ben bezig met het maken van een betoog over kernenergie, ik heb al een aantal voordelen en nadelen aangekaart. Alleen mijn vraag waar ik nu nog steeds niet echt een duidelijk antwoord op heb is: Hoelang kunnen we nou nog verder met kernenergie? En kunnen we straks ook uit andere bronnen uranium halen wat we kunnen gebruiken voor kernenergie (thorium etc..?) en in hoeverre is dit al mogelijk.

Ik heb al veel gelezen op internet alleen wat me opviel is dat vaag een eigen mening eraan wordt toegevoegd waardoor ik niet echt een goed beeld erover kan vormen.

Alvast bedankt,

Robbert

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.4K

Het beste antwoord

Het huidige uraniumverbruik is ongeveer 60 000 ton per jaar, terwijl er een goeie 30 000 ton gedelfd wordt. Het "deficit" komt van de destockage van de grote kernmachten, die gigantische stocks hadden aangelegd.

Er zijn hier een paar onderscheiden te maken, volgens twee "assen".

De eerste as is de exploitatie en mijnbouw. Als functie van de prijs die je wil geven voor een kg uranium, is er meer of minder mijnbaar, als functie van de moeilijkheid van ontginning en de rijkheid van het erts. Gezien er relatief weinig prospectie is gebeurd, weet men eigenlijk niet goed hoeveel er nog te verwachten is bij mijnlandbouw, en de meeste schattingen zijn schattingen van reeds geprospecteerde en gekende reserves, maar dat zegt niks over hoeveel er daadwerkelijk mijnbaar is mocht men beter zoeken.
De "ultieme" mijnbouw is de oceanen, waar naar schatting 5 miljard ton uranium in zit, maar aan heel kleine dichtheid. Niettemin zijn Japanse onderzoekers erin geslaagd om een soort "drijvend filter" te bouwen dat dat uranium extraheert.

De tweede as is het verbruik. Met de huidige thermische reactoren gebruiken we slechts ongeveer 0.5% - 1% van het energetisch potentieel van uranium. Met kweekreactoren kan dat naar veel hoger, in principe 100% (waarschijnlijk minder, maar 60% lijkt zonder problemen haalbaar). Dat maakt dus een factor 100 in de "beschikbare voorraad", en de eerste voorraad is al al de afgewerkte brandstof van de thermische reactoren die al tientallen jaren draaien. Je kan stellen dat je met de afgewerkte brandstof (en het verarmde uranium) nog 100 keer meer energie kan opwekken via een kweekreactor dan er reeds mee werd opgewekt. Als dusdanig is de brandstof in een thermische reactor dus niet "verkwist". Het is voldoende van die opzij te leggen, en door reprocessing klaar te maken voor gebruik in kweekreactoren.

Als je de twee factoren samen neemt, kweekreactoren + uranium uit de oceanen, dan ben je zoet voor miljoenen jaren gebruik. Als je het minimum neemt, namelijk thermische reactoren, en gekende landmijn reserves, dan zit je aan een aantal tientallen jaren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bedankt hier had ik wat aan

Andere antwoorden (1)

Oneindig, de technieken worden steeds beter en misschien ontdekken we ooit een manier om al dat radioactief afval te recyclen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Onzin... Je hebt radioactief materiaal nodig (zoals uranium). aangezien dit niet in oneindige hoeveelheid aanwezig is, zal het gebruik van kerncentrales ook niet oneindig zijn...
(-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
inderdaad dikke min