Hoe laten de mensen bij Cern de protonen met lichtsnelheid bewegen?

Toegevoegd na 5 minuten:
Waarom gebruiken wij deze technologie dan niet om zelf met deze snelheid te gaan.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Ze gebruiken heel veel en hele sterke magneten, die de deeltjes aantrekken. Die magneten doen ze om en om aan zodat het deeltje daar naar toe gaat, als het bijna daar is, doen ze de volgende aan, zodat het deeltje heel snel daar heel gaat. Hoe sneller je dit aan/uit van de magneten doet, hoe sneller de deeltjes gaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Wij gebruiken dit zelf niet om met lichtsnelheid te gaan omdat we dan bv langs de snelweg super grote magneten moeten bouwen die ontzettend veel energie (= ontzettend veel geld) nodig hebben om jou (bv in een auto) elke keer verder te trekken.

Plus: In een deeltjesversneller worden deeltjes in een VACUUM buis tot (99.999% van) lichtsnelheid gebracht. Vacuum betekend dat er geen 'lucht' in de buis zit. Dit kunnen we bij ons op de snelweg natuurlijk niet doen aangezien we lucht nodig hebben om te ademen.

p.s. er zijn natuurlijk nog veel meer argumenten waarom dit niet kan. Zoals veiligheid (met een maximum snelheid van 120 km/uur gebeuren er al veel dodelijk ongelukken, wat verwacht je van 1080000000 km/uur??
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hebt krachten nodig. In de ruimtevaart geven ze een ruimtevaartuig snelheid door hem een slinger te geven via een omloop rond een planeet. Voor protonen gebruike ze elektromagnetische kracht om een proton steeds een duwtje te geven. Zoals een schommel.
Mensen worden al misselijk op de kermis, dus iedere grotere versnelling doet mensen braken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deze technologie vergt enorm veel energie om slechts enkele deeltjes deze snelheid te geven. Immers, naarmate de deeltjes sneller gaan worden ze ook zwaarder. Het is onmogelijk om op deze manier voldoende energie op te bouwen voor het gewicht van een mens tot deze snelheid te brengen.