Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat is de reactievergelijking van zoutzuur?

Ik zie steeds verschillende reactie vergelijkingen van zoutzuur. In mijn scheikundeboek staat: HCl (g) --> H+ (aq) + Cl- (aq)

Maar op wikipedia staat: HCl (g) + H2O (l) --> H+ (aq) op Cl- (aq)

Welke is het nou?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
14.9K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

De reactie zoals in jouw scheikunde boek staat is degene die klopt.

Water (h2o) wordt niet verbruikt of weg-gereageerd, dus zou je in de Wikipedia vergelijking ook aan de rechterkant van de pijl h2o moeten plaatsen. En dan kun je links en rechts h2o wegstrepen (gelijke hoeveelheid en toestand) zodat de vergelijking uit jouw boek overblijft.

Wat ik altijd geleerd heb is HCL(g) ---> H+ (aq) + Cl- (aq) waarbij je op de reactiepijl het woord "oplossen" plaatst.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Reddie
10 jaar geleden
Voor je antwoord +
Maar je mag wel wat zorgvuldiger en consequenter met hoofdletters en kleine letters omgaan bij scheikunde.
Het doet pijn aan mijn ogen.

Andere antwoorden (2)

Het gaat erom dat het een oplosvergelijking is. Hierbij wordt water niet betrokken in de reactievergelijking. Daarom is het HCl -> H^+ + Cl^-
HCl + H2O -> H3O^+ +Cl- klopt daarentegen wel. Dan zijn de O-tjes en H-tjes aan beiden kanten evenveel.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Beide zijn verkeerd.

De vergelijking uit je scheikundeboek is een vereenvoudige voorstelling maar in werkelijkheid komt H+ alleen gebonden met water voor als H3O+ dus de correcte vergelijking wordt:

HCl + H2O --> H3O+ + Cl-

Dat water er bij wordt betrokken is goed ter verduidelijking aangezien HCl ook als gas bestaat en dan nooit spontaan in H+ of Cl- zou dissociëren.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding