gebruik je evenveel watt in een lamp als je deze dimt ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
16.2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kijk eens bij het antwoord op deze eerder gestelde vraag: http://www.goeievraag.nl/vraag/energieverbruik-dimlamp-volledig-gedimde-toestand.7694
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zou je als antwoord moeten geven Rubro, niet iedereen leest de reacties
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, klopt. Nu heb ik dat antwoord al gegeven. Voordat ik deze reactie had gelezen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Prima hoor!

Het beste antwoord

Alles hangt af van het type lamp.
De simpele dimmers (weerstand in serie met de lamp) gebruiken bij minder stroomsterkte (lamp brandt zwakker) weliswaar minder energie dan bij vol vermogen, maar zullen relatief veel warmte in die weerstand genereren.

Zijn nogal inefficiente dimmers.

Moderne dimmers , zeker als er een led lamp achter zit, zullen zeer snel in en uitschakelen (tot misschien wel duizend keer per seconde)
De led zal dan , voor je oog niet merkbaar, een deel van de tijd uit zijn, en een deel aan. Bij die schakeling verbruikt een lamp aanzienlijk minder bij het dimmen doordat ie feitelijk een percentage van de tijd uit staat.

Ga je een gloeilamp met zo'n schakeling dimmen dan zal aan de uitgang van die snelle elektronische "aan/uit" schakeling mbv een condensator de spanning worden gemiddeld. Ook dan zal er van het net gedurende een percentage van de tijd GEEN stroom worden getrokken.
Dat maakt hier dan ook een goede en zuinige dimmer van.

Nadeel van deze elektronische schakelaar. Die verbruikt zelf ook een fractie stroom..dat is onzuiniger dan een lamp ongedimt laten draaien. Is echter alleen van belang bij bv gloeilampen want leds moeten sowieso elektronisch aangestuurd worden omdat ze anders zeer snel kapot gaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Ja, bij dimmen verbruiikt de dimmer de stroom die anders naar de lamp zou zijn gevoerd. verbruik is met of zonder dimmer hetzelfde.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet correct...de totale combinatie dimmer/lamp zal bij een zwakker brandende lamp altijd minder stroom trekken dan bij vol branden. Wel neemt de efficientie sterk af bij de weerstands dimmer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zowel het antwoord van alpha als wel reinier is incorrect. Zie mijn antwoord verderop.
Nee, als je dimt verbruik je ook minder stroom. Het is echter niet lineair, daar er wel wat meer warmte verlies is. Maar over het totaal is het wel minder.

http://www.goeievraag.nl/vraag/energieverbruik-dimlamp-volledig-gedimde-toestand.7694
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Incorrect.
De spanning moet je zien als een sinusgolf, dus een liggende S.
Als je gaat dimmen, top je de topjes en de onderkant van die liggende S er vanaf en daar is dus heel even geen spanning en loopt er ook geen stroom.
De lamp gaat op dat korte "gaatje" dus uit en wordt donkerder; maar voor je het weet gaat de golf weer verder en gaat de lamp aan.
Hoe groter het gaatje (dus hoe meer je dimt) , hoe meer kans de lamp krijgt om uit te gaan.
Gemiddeld genomen is de lamp dan 100x per seconde even uit, want er zitten 50 sinusgolven in een seconde, dus 50 bovenkanten en 50 onderkanten die afgetopt worden ( dat is de 50 Hertz ).
Overal waar een onderbreking in de sinus zit, wordt geen vermogen afgenomen en dus is een gedimde lamp zuiniger.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee niet in de lamp zelf. Ik geef je een voorbeeld.
Als je een lamp dimt tot hij de helft van de lichtopbrengst geeft gebruikt hij nog 75% van het vermogen.
Als je een lamp genomen had die de helft van het wattage had en deze niet dimt, dan had je dezelfde hoeveelheid licht gehad. Dus in deze dimsituatie ben je 25 % van het vermogen aan het verliezen als je alleen de lichtopbrengst bekijkt.
Als je een dimmer er bij betrekt en de dimstand is 50% dan zijn de verliezen als volgt: bij een 40 Watt lamp 10%, bij een 60 Watt lamp 15 Watt en bij een 100 Watt lamp 25%.
Dus stel je hebt een 60 Watt lamp en die dim je tot 50% dan is je totale vermogen 75% van 60 Watt plus 15 Watt geeft 63,75 Watt. Dat is dus 3,75 Watt meer dan een ongedimde 60 Watt lamp.
Dit geldt voor normale gloeilampen en gangbare dimmers.
Voor andere Wattages gelden iets andere waarden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zodra je gaat dimmen neemt het opgenomen vermogen in de lamp af, maar de dimmer verbruikt ook stroom en als je maar weinig dimt kan het verbruik gelijk blijven. Dim je wat meer dan zakt het totale verbruik. Zie de metingen op onderstaande link.
Dat verschillende metingen verschillende resultaten laten zien komt omdat het voor een meter moeilijk is om de gemiddelde waarde van een onderbroken sinus te bepalen.