Waarom hoor je bij regenweer alles veel luider dan bij gewoon 'open' weer ?

Je woont 1 Km van een snelweg of spoorweg af en toch hoor je de wagens en treinen op regenachtige dagen
door je huis rijden...

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
6.3K

Het beste antwoord

De totale samendrukbaarheid van lucht (goed samendrukbaar ) en water (NIET samendrukbaar) neemt tijdens een regenbui flink af.
Water zelf geleidt geluid VEEL beter dan lucht on juist die reden.
Als je dus lucht met water mengt (wat een regenbui in feite is) zal geluid op zich beter geleid worden.
Mengsels van water en lucht hebben hele andere eigenschappen dan beiden apart.
Als iemand een duik van grote hoogte neemt, komt de klap op het water veel zachter aan als men op de plaats van inslag veel lucht in het water spuit.
Bij kranen past men dat toe door de waterstraal te vermengen met lucht, de straal is dan veel minder hard.
Wel maakt regen geluid en maskeert zachte geluiden daardoor.
Krachtige geluiden die beduidend hogere geluidsdruk geven, worden beter geleid dan in gewone lucht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

De regen houdt het geluid tegen :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij regen is (vaak) meer wint,en als de wint jou kant op
staat,zal het geluid worden meegenomen door de wint.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het vocht/de regen geleid het geluid!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Doordat de wegen en rails nat zijn van de regen hoor je de banden en wielen harder. Die maken een ander contact met het wegdek.