Ja en dit systeem wordt ook al meer dan duizend jaar toegepast.
Je hebt niets aan de zwaartekracht als je eerst iets omhoog (tegen de zwaartekracht in), moet brengen; blijft over dat wat buiten jou toedoen toch al op Aarde valt.
Dit zijn b.v. voorwerpen uit de ruimte zoals kometen en meteorieten. het schijnt echter moeilijk te zijn om hun energie af te vangen.
Dichter bij huis zijn bliksemontladingen; je kunt ze aantrekken met een heel hoog geplaatste bliksemafleider, maar ook daar slaat maar zelden de bliksem in en bovendien heb je dan in een keer te veel van het goede. Al met al een onbetrouwbare energiebron.
Verder heb je nog regen; het valt regelmatig en voor niets en als het op Aarde komt vormt het al snel een stroompje richting zee en daar plaatsten de mensen dan ook al heel lang watermolens en tegenwoordig turbines in.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Nee dat kan niet, want zwaartekracht *verbruikt* geen energie om het in stand te houden, maar het *kost* wel energie om er tegenin te gaan (bijvoorbeeld iets optillen).
12 jaar geleden
Ja, maar niet de enige, en zodra je zwaartekracht gebruikt heb je geen gesloten systeem meer omdat zwaartekracht van buiten komt. Je bent wel in goed gezelschap als je hier over nadenkt (zie link)
Het is mogelijk om door toepassing van twee verschillende fysische krachten, de elektromagnetische kracht en de zwaartekracht, een beweging aan de gang te houden zonder tussenkomst van de mens. Maar dat is dan geen gesloten systeem meer: http://www.weetnet.nl/perpetuum-mobile/perpetuum-mobile.htm
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je de energie uit zwaartekracht wil 'winnen', dan zal dat in de vorm zijn van iets laten aantrekken door die zwaartekracht. Praktisch gezien op de aarde betekent dat: iets laten vallen. Dan zet je de zwaartekracht om in beweging; daar kunnen we wel wat mee. Maar om iets te laten vallen, zal je het eerst omhoog moeten krijgen - tegen de zwaartekracht in. En dat kost minstens even veel energie als eruit te winnen is...

Als het voorwerp eenmaal gevallen is, dan is er een krachtenevenwicht - de aarde oefent kracht uit op het voorwerp en het voorwerp oefent dezelfde kracht uit op de aarde (normaalkracht, want actie=reactie). Kort gezegd: om de kracht om te zetten in energie, moet je eerst het systeem uit dat evenwicht halen en dat kost energie. Dus: nee...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op de volgende manier zou het kunnen...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ Snel patent aanvragen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Energie gaat verloren in de wrijvingpunten.
ronaldP
12 jaar geleden
:))
Er is maar een perpetuum mobile, een ding wat oneindig lang blijft bewegen, en dat is een ding waar geen krachten op wordt uitgeoefend. Dat behoudt volgens newtons wetten zijn snelheid. Maak je geen illusies, er is geen mogelijkheid om energie te maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Probleem met perpetuum mobile is dat het oneindig moet zijn. Probleem is dat zwaartekracht op 1 punt altijd aanwezig is maar je vervolgens moet over gaan op beweging.
Wanneer je beweegt is zwaartekracht dus wel eindig.
Wanneer je een gat zou boren door de aarde heen (kan natuurlijk niet maar stel!) en we zouden hier iets in laten vallen, zou dit niet oneindig gaan duren.
In het middelpunt is de som van de zwaartekracht '0'(nul).

Door de vaart zal het object doorschieten maar voorbij het middelpunt zal deze een omgekeerde kracht ervaren en weer de andere kant op getrokken worden.
Daar gaat dus je perpetuum mobile....

Toegevoegd na 2 minuten:
Los van de term perpetuum mobile verteld de theorie van kwantummechanica dat er wel degelijk uit niets 'iets' kan ontstaan..... Kan kan zwaartekracht, massa en ook energie zijn.