Wat voor soort wolk is dit?

Ik zag op vakantie deze wolk.

De vertikale strepen boven de wolk kan ik mij niet herinneren. Ik denk dat dat negatieffouten zijn: ik heb een rolletje gebruikt dat tot februari 2008 houdbaar was...

De wolk staat er echter natuurgetrouw op.

Toegevoegd na 29 minuten:
Het gaat me dus *niet* om die strepen of andere rariteiten - mijn vraag gaat over die wolk.

Die wolk hing daar echt in de lucht, precies zo als op de foto.

Wat voor soort wolk is dat, en hoe ontstaat zo'n wolk?

Picture for question
Cryofiel
13 jaar geleden
1.9K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Negatieffouten? Dat zijn toch duidelijk chemtrails? Weet je meteen waar die wolk vandaan komt! ;-p
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ze komen ons halen!
Cryofiel
13 jaar geleden
Euh, da's moeilijk, dat weet ik ook niet. Ik weet slechts dat ik een wolk zag, precies zoals op de foto. De wolk veranderde langzaam van vorm. Verder weet ik niet zoveel.   ;-)

Het beste antwoord

Het is een lenticulaire wolk (Altocumulus lenticularis). Zulke wolken komen in diverse varianten ook heel veel voor in Patagonie (heb er heeel veel foto's van).

De wolken ontwikkelen zich in een snel tempo tot deze vormen en verwaaien daarna weer.

Hieronder een stukje van wiki (tekst komt van de nederlandse pagina, klik je door naar Engels en Frans, dan zie je foto's die meer lijken op die van jou)

"Altocumulus lenticularis komt van het geslacht altocumulus, met als betekenis hoog- (alto) -gestapeld (cumulus), en de term lenticularis komt van amandelvormig of lensvormig. Het ziet er uit als een reusachtig luchtschip of een sigaar met gladgepolijste randen. Die opvallende vormen danken hun ontstaan aan wind of golfvormige beweging van lucht onder invloed van heuvels of bergen.

Wanneer de wind met een flinke kracht tegen de berg blaast wordt de lucht gedwongen te stijgen. Aan de achterzijde van de berg daalt de lucht dan weer.

Zo'n stijgbeweging plant zich voort tot hoog boven het niveau van de berg. Luchtlagen hoger in de atmosfeer koelen tijdens dat stijgproces af en raken soms verzadigd met waterdamp, waardoor zich wolken kunnen vormen. Daalt de lucht verderop, dan wordt de lucht weer warmer en raakt onverzadigd. De bewolking lost dan weer op.

Een lenswolk blijft daarom min of meer permanent boven dezelfde plaats hangen, terwijl de lucht gewoon verder stroomt. "

http://nl.wikipedia.org/wiki/Altocumulus_lenticularis

Voor meer mooie foto's van wolken:
http://www.webdesignerdepot.com/2009/10/the-weirdest-clouds-that-youll-ever-see/
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Het lijkt meer op een uitgelopen waterdruppel dan dat het ook maar iets met de wolk te maken heeft.

Toegevoegd na 32 seconden:
Laat staan met de foto opname.

Toegevoegd na 31 minuten:
Het wolkendek is blauwgrijs. De plaats waar de zon zich bevindt, is te herkennen aan een vage lichtvlek. De zon werpt echter geen schaduwen meer. Soms zijn er met enige moeite strepen of banen in het wolkendek te herkennen.

BLAUWGRIJS WOLKENDEK (ALTOSTRATUS)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
Je, zo leek het. Maar die wolk was daar echt. Ik zag hem het eerst, wees mijn standwandelgenote erop, en ik heb hem toen gefotografeerd.
De wolkformatie is op zich wel bijzonder. De verticale strepen kan ik niet duiden. Tussen de verticale strepen zie je nog wat vlekjes met dezelfde kleuren. Het lijkt me bijna dat het aan je lens ligt waar wat vocht op of in zit. Heb je nog foto's die rond hetzelfde tijdstip zijn gemaakt? Als je daar die vlekjes terugvindt is het wel duidelijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het lijkt wel een tornado of zoiets.

Op onderstaande link wordt niet zoiets beschreven.
http://home.kpn.nl/djansma/weten/wolken.htm
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sorry dat ik het zeg, maar dit lijk op een PS-wolk.

Toegevoegd na 1 uur:
Het lijkt op een termiek-bel. De windlijnen komen idd overeen met de rest van de bewolking. De algehele bewolking lijkt er op te duiden dat het rond 16 -17 uur in de middag is en dat er erg veel condens aanwezig is waardoor hij verzadigd is geraakt door vocht .