Door het tollen om zijn as van de aarde, worden grote delen van de aarde dagelijks verwarmd door de zon, met als gevolg dat er water verdampt uit zeeën, meren, rivieren maar ook uit weilanden, bossen enz. Weliswaar kan de waterdamp tot grote hoogte stijgen, maar de aantrekkingskracht van de aarde is groot genoeg om het ontsnappen van waterdamp tegen te houden. Uiteindelijk door afkoeling keert de waterdamp in de vorm van regen, of sneeuw of hagel of mist weer terug op de aarde.
De totale hoeveelheid sneeuw, ijs, water en waterdamp is daarmee vrij constant op lange termijn.
De hoeveelheid water in vloeibare vorm wil nog wel sterk variëren, met name gedurende de ijstijden is veel water opgeslagen in ijs- en sneeuwkappen.
Op korte termijn -geologisch gezien- lijkt het erop dat de ijskappen aan het afkalven zijn, en daarmee zal de hoeveelheid water toenemen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Nee, alleen de vorm veranderd, Sneeuw, ijs, mist, regen. En daarmee ook de compactheid. Er wordt gesuggereerd dat als alle water vloeibaar was de wereld tot de hoogste bergen onderwater stond, zoals bij de zondvloed.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op het antwoord van HenkvandenBrink ik 1 uitzondering: wanneer water in een chemische reactie als grondstof gebruikt wordt of als restproduct ontstaat. In dat geval 'verdwijnt' er water of komt er water bij.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
sterker nog, als je de atomen in het universum zou tellen van alle stoffen, is het altijd even veel, ze veranderen allemaal alleen van vorm door chemische of biologische processen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat klopt allemaal maar water blijft gewoon altijd
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De hoeveelheid blijft vrij constant.
lees de link eens:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja. Die hoeveelheid verandert voortdurend op en neer.

Het simpelste voorbeeldje wat ik kan verzinnen : Zet een pannetje water op een gasfornuis. Steek het fornuis aan en je ziet de buitenkant van het pannetje beslaan. Dat is water wat er eerst niet was. Bij het verbranden van gas, maar ook van heel veel andere stoffen, wordt water gevormd.
Zo zie je soms ook spetters uit de uitlaat van een auto komen die op LPG rijdt. Dat is hetzelfde.
In duizenden processen, ook in ons lichaam, komen dit soort methoden voor waarop water gevormd wordt.
Anderzijds, zijn er ook weer processen waarin water afgebroken wordt en de atomen ervan in een andere stof worden opgeslagen.
Zo is suiker bv. C6H12O6 en een plant kan geen suiker maken zonder water "af te breken".

Voor het gas : CH4 + 2O2 -> CO2 +2H2O

CH4 = gas
O2 = zuurstof
CO2 = koolzuurgas
H2O = water (en dat is dus nieuw gevormd water)

In de andere antwoorden wordt (met respect overigens) gesproken over ijs en waterdamp, maar dat is nog steeds water. Alleen is de aggregatietoestand dan anders, maar het is nog steeds H2O.