hoe bereken je de luchtweerstand van een parachute?

hoe bereken je de luchtweerstand van een parachute? een beetje makkelijk uitgelegd graag.
alvast bedankt
groetjes prof. jesse

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
6.5K

Het beste antwoord

Dat is eigenlijk heel eenvoudig, gewoon het gewicht van de (springer+rugzak+parachute) * de gravitatieversnelling , dus ongeveer 800 N. De weerstand van de springer kun je wel verwaarlozen, het lichaam heeft een gunstiger vorm en heeft een erg klein oppervlak vergeleken bij de parachute.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Deze is eigenlijk niet echt te berekenen, maar eerder te bepalen.
Hiervoor geldt de formule:
v=√((2*Fz)/(ρ*Cw*A))
Als je een parachutist laat springen en zijn snelheid meet als deze constant is, kun je d.m.v. het gewicht van de parachitist met parachute, de dichtheid van de lucht en het oppervlak van de parachute, de Cw "berekenen."

Grofweg is deze 0,8.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Problematisch: het beste kun je gebruik maken van een experiment of zogenaamde Computational Fluid Dynamics Software. Hierin kun je dan het verhaal modelleren en de luchtwrijvingscoefficient berekenen (want dat wil je eigenlijk).

Echter, je zou het ook met behulp van Navier-Stokes kunnen doen, maar hiervoor zijn de analytische oplossingen schaars. Mijn idee: ga voor een experiment, bijv. op schaal in een windtunnel en bepaal dan de kracht bij een snelheid v zodat je met behulp van

F = 0.5 Cw rho A v^2

de Cw kunt berekenen (met A de frontale oppervlakte op de stroming).

Tip: gebruik een luminaire stroming ;)