Waarom heeft de diameter van een spoel geen invloed op de sterkte van een magneetveld?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Met een grotere diameter wordt het magneetveld inhoudelijk gezien groter.
De sterkte van het veld kan je alleen vergroten door meer windingen toe te voegen of een hogere stroom over de spoel te laten lopen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

ik weet niet waar je deze wijsheid vandaan hebt maar de diameter van een spoel heeft wel degelijk invloed op het magnetisch veld...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
http://www.natuurkundeuitgelegd.nl/videolessen.php?video=stroomspoel#testjezelf vraag 2 en dan het antwoord
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Kijk even hier: http://www.allaboutcircuits.com/vol_1/chpt_15/3.html Hoe groter de diameter hoe langer de spoel wordt.(bij gelijke wikkelingen) "Vraag 2:
De formule luidt: B=μ0·N·I/l. De diameter of straal komt hier niet in voor. Het maakt dan ook niet uit wat de diameter is." Diameter of straal komt niet voor in de formule? Nee! maar wel de lengte van de draad...