Waarom is het Noord-Oost en Noord-West ipv West-Noord?

Wij lezen meestal van boven naar beneden en van links naar rechts. Is er een logica waarom het dan Zuid-West is i.p.v. West-Zuid?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
4.1K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Reeds onlangs gesteld
http://www.goeievraag.nl/vraag/zeggen-zuid-weste-wind-nooit.24080

Het beste antwoord

De twee belangrijkste windrichtingen zijn noord (N) en zuid (Z). Zoals je waarschijnlijk wel zult weten is de aarde een bol die ronddraait. Je kunt je een denkbeeldige as voorstellen waar de aarde omheen draait. Deze as "prikt" op twee plaatsen door de aarde heen : de noordpool en de zuidpool. De richting waarin de noordpool ligt noemen we "noord" en de richting waarin de zuidpool ligt noemen we "zuid". Als er nu in een routebeschrijving staat dat je "naar het noorden" moet lopen, dan bedoelen we daarmee dat je in de richting van de noordpool moet lopen.

Tussen noord en zuid in liggen oost (O) en west (W).

Vaak heb je aan vier windstreken veel te weinig. Je kunt het aantal windrichtingen uitbreiden door steeds twee windrichtingen te combineren. Zo noemen we de windrichting die precies tussen noord en oost in ligt noord-oost (NO). Bij de naamgeving van deze tussenwindstreken geldt de volgende regel : je noemt eerst de naam van de windstreek die het belangrijkst is. Noord en zuid zijn zoals gezegd belangrijker dan oost en west, dus deze komen eerst. In totaal krijg je dan dus acht windstreken.

Dan kun je nog het aantal windstreken uitbreiden naar zestien. Bij deze windstreken geldt weer dat je eerst de naam van de belangrijkste windstreek noemt. Noord en zuid zijn belangrijker dan oost en west, maar oost en west zijn weer belangrijker dan bijvoorbeeld noord-oost of zuid-west. De windstreek tussen oost en noordoost in heet dus oost-noord-oost (ONO) en niet "noord-oost-oost" of iets dergelijks.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En weer een mysterie opgelost :-) Bedankt voor de reacties.

Andere antwoorden (2)

Ik denk omdat Noord en Zuid de belangrijkste richtingen zijn. Er is namelijk ook een noord- en een zuidpool en geen oost- en westpool. Ik gok dat het daarom is dat ze als eerste vermeld zijn
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In tegenstelling tot de richting van de wind (richting van de luchtverplaatsing) wordt bij het aangeven van de windrichting aangeduid waar de wind vandaan komt. Zo is een westelijke wind een luchtverplaatsing van west naar oost.
Zo heb je dus wel West ten zuide.
zie website over de wind streken

Toegevoegd na 3 minuten:
Windrichting en Windstreken
De begrippen Noord, Zuid, Oost en West hangen samen met de draaiing van de aarde en de ligging van de Noord- en Zuidpool. De belangrijkste toepassing van deze "windstreken" is vanouds om aan te duiden uit welke richting de wind waait. Daarom heet het onderdeel van het kompas waarop de richting wordt afgelezen een "windroos".

Een verandering van windrichting luidt vaak een verandering van het weer in. Zeker in Nederland en België waar het veel uitmaakt of de wind vanaf het droge vasteland van Europa blaast of de lucht over de vochtige Noordzee wordt aangevoerd.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Wind_(meteorologie)