Het grootste zaad ter wereld is toch wel de cocosnoot, deze kunnen de zee inrollen, wegspoelen en op een ander eiland weer aanspoelen om daar op het strand weer te kiemen.
Daarom staan er zo veel cocosnootpalmen langs veel stranden.

Heel veel zaadjes vallen gewoon omlaag.

Zaadjes van de Stinkende Gauwe, worden door mieren verzameld in ondergrondse ruimte, een deel er van kiemt daar en vormen weer nieuwe planten.

Zaadjes van sommige Orchideeën, is zo fijn als stof en kunnen met de wind mee, wel 10 km ver weg waaien.

Heel veel soorten zaad zitten in vruchten/ bessen, die graag door de vogels gegeten worden, die ze later weer uitpoepen, met het nog goede zaad er in, daarom zie je onder struiken en bomen heel vaak andere soorten bomen op komen.

Sommige zaden, zoals van de grote Klit en de Agrimonie zitten weerhaakjes, die in de vacht van dieren kunnen blijven hangen, die er verderop weer uit kunnen vallen.

Vlaamse gaaien verzamelen eikels die ze begraven voor hun wintervoorraad, maar de meeste plekken vergeten ze weer, zodat er in het voorjaar, zomaar ergens eikels kunnen op komen.

En niet te vergeten de mens, die een klokhuis langs de weg weg gooit, daarom zie je vaak wilde appelbomen langs wegen en fietspaden staan.

Bij veel soortenplanten, zoals de reuzenspring Balsemien en de brem, schieten de zaden als ze rijp zijn, meters ver weg.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Da's een antwoord van een kenner!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
yep.
Kristal
13 jaar geleden
nou Bas, dat is wel duidelijk :-)
+1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben nu wel heel wat bewuster waar ik mijn klokhuis uit het autoraam mieter, voor je het weet kan er jaren later toch ineens een appelboom langs de weg staan :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dankje jeej

Andere antwoorden (4)

Zaadjes, bedoel je?

Zaadjes verspreiden zich o.a. door de wind, of via de vacht van dieren. Sommige planten "schieten" hun zaadjes zelfs af.

Toegevoegd na 56 seconden:
En veel zaden verspreiden zich natuurlijk doordat de vruchten door dieren worden gegeten en de zaden op een andere plek weer worden uitgepoept.
bamibal
13 jaar geleden
Kristal
13 jaar geleden
ik vind zaakjes leuker ;-))
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bovenstaande manieren (ga ik niet herhalen :-) plus:
- Ze worden meegenomen in de modder aan de voeten van dieren.
- Ze worden door de trein meegenomen. o.a. voor bramen is dit een belangrijke verspreidingsmethode.
- Mee in de koffer van mensen in het vliegtuig of met de boot, bewust of onbewust. Mensen nemen vaak zaadjes mee van planten die ze mooi vinden.
- Drijvend over water, zoals een kokosnoot.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sorry, mijn reactie hierboven was als antwoord bedoeld.
Bovenstaande manieren (ga ik niet herhalen :-) plus:
- Ze worden meegenomen in de modder aan de voeten van dieren.
- Ze worden door de trein meegenomen. o.a. voor bramen is dit een belangrijke verspreidingsmethode.
- Mee in de koffer van mensen in het vliegtuig of met de boot, bewust of onbewust. Mensen nemen vaak zaadjes mee van planten die ze mooi vinden.
- Drijvend over water, zoals een kokosnoot.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hier zijn verschillende manieren voor.

bij de balsemien springen ze weg.

bij de paardebloem waaien ze weg (dmv het pluisje)
bij de den of esdoorn gebeurt dit door het helikoptertje.

de kunnen door dieren verspreid worden (hangen in vachten zoals de 'klittenplant' en distelsoort, vogels die ze eten en uitpoepen oa bessen, een eekhoorn ie begraaft en hierna kan vergeten bv de groter zaadvruchten)

zaden kunnen op het water drijven en zo op een andere plek komen (gele lis bv)

of in de buurt vallen van de moeder plant (akelei bv)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De plantenzaakjes gaan zich verspreiden als de vraag naar planten groter wordt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geen speld tussen te krijgen :-)
Kristal
13 jaar geleden
;-)))) Yann +1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hippo en Kristal ,leuke , plezierige reacties. Moeten wij ons best doen om 'n gedegen , gefundeerd antwoord te geeffen as zij so stommme vrachen stelle ? Wat heeft het ons niet 'n moeite gekost om te weten wat we nu weten .