Wat is de gemiddelde stroomsnelheid van het rioolwater in het riool?

Ik woon 2,9 km van de rioolwaterzuiveringsinstallatie en wilde weten of de papiersnippers wat door het toilet is gespoeld binnen 12 uur bij de Rioolwaterzuivering is.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
5.8K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je zou ook papiersnippers door het toilet kunnen gooien, en dan bij de waterzuivering wachten tot ze weer tevoorschijn komen, dan kan je het uitrekenen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als iedereen zwaar aan de diaree is, stroomt het stukken sneller ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Of je gebruikt gewoon de post....

Antwoorden (2)

Ja het is binnen 12 uur bij de zuivering.
Een rioolstelsel wordt ontworpen op een stroomsnelheid van minimaal 0,9 m/s. (Dit om bezinking van materiaal te verhinderen.)
Stel de snelheid is minimaal, dus 0,9 m/s.
Dat is per uur: 0,9 x 3600 seconden = 3,2 km/uur.
Dus in minder dan 1 uur is het papier op de zuivering.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Stichting RIONED, dat gaat over rioolbeheer, geeft desgevraagd aan dat een gemiddelde stroomsnelheid van het rioolwater in ons land eigenlijk niet te geven is.
De stroomsnelheid is afhankelijk van de hellingsgraad van de riolering en die is in het heuvelachtige Zuid Limburg totaal anders dan in het vlakke Noord-Holland.
De stichting geeft de volgende twee voorbeelden, die horen bij een fictieve rioolbuis met een diameter van 600 millimeter die afvalwater afvoert van circa 10.000 inwoners. Bij een verhang van 1:1000 (voor iedere 1000 centimeter lengte, daalt het riool 1 centimeter). Het riool zal dan gemiddeld voor zo'n 26 procent gevuld zijn. Het water zal in dat geval met zo'n 0,5 m/s stromen, ongeveer 1,8 kilometer per uur.
In heuvelachtige gebieden, met bijvoorbeeld een verhang van 1:200, is de buis voor circa 17 procent gevuld en stroomt het afvalwater met 0,9 m/s, ongeveer 3 kilometer per uur.

Toegevoegd na 6 minuten:
De rekenvoorbeelden gaan uit van een doorstroming van 100 kubieke meter per uur.