Waarom kunnen we met ons hand een ijs en ijskoud voorwerp langer vasthouden dan een gloeiend voorwerp?

een gloeiend voorwerp laten we in een reflex meteen los als we deze per ongeluk aanraken maar een ijskoud voorwerp niet.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Temperatuur is relatief. De temperatuur van een hete pan (bijvoorbeeld) is ~200 graden warmer dan je hand, terwijl een ijsblokje maar ~50 graden kouder is.

Toegevoegd na 6 minuten:
Warme objecten zijn dus veel warmer dan onze hand dan dat koude objecten koud zijn. Om deze reden kun je een heel koud voorwerp langer vasthouden dan een gloeiend voorwerp.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

klopt niet! Stop je hand in een pan 100 graden en de andere in -100 graden, zelfde resultaat
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Juist. +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hoe kom ik aan een pan met - 100 graden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in het ziekenhuis, huisarts en dergelijke
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is dit zo? Bij een temperatuur van je hand van 37 graden is een pan 67 graden warmer als deze 100 graden is, en 137 graden kouder als deze -100 graden is. Bij een pan die -100 graden is zou dus meer schade optreden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
point taken
Het ligt ook aan het voorwerp, je kan toch in een behoorlijk hete sauna zitten zonder ergens last van te hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je een voorwerp vast pakt wat bijv. 100 graden warmer is dan je lichaamstemp zal dat precies de zelfde reactie veroorzaken als wanneer je iets vast pakt wat 100 gragen kouder is dan je lichaamstemp.

Je moet het altijd rekenen vanaf je eigen temp. anders is het niet te vergelijken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jij denkt nu aan een ovenschaal van pakweg 175 graden en vergelijkt dat met een ijsblokje van -5 graden

Ik verzeker je dat dingen die uit je -18 vriezer komen al na zeer korte tijd pijnlijk koud worden (maar ik geef toe niet zo snel als die kokend hete pan)

MAAR wij hebben hier laatst wat wratten behandeld met zo'n bevries flesje.

Volgens mij worden die dingen voor thuisgebruik niet eens kouder dan -40 maar voordat ik dat tegen die wrat zette dacht ik, ik moet toch even voelen wat ik dat arme kind aandoe, dus ik voelde HEEL voorzichtig, nou geloof me, zelfde schrik en wegtrek reactie als bij zo'n hete pan (en ook dezelfde brandblaar trouwens de volgende dag.....)

Dus zelfs -40 geeft al een hele heftige reactie terwijl het temperatuurverschil eigenlijk nog kleiner is tov je lichaamtemperatuur
amigo
12 jaar geleden
Het gaat om de delta T (temperatuurverschil) tussen huidtemperatuur en het voorwerp.
Gloeiend heet kan b.v. 150 gr C of hoger zijn.
Delta T = dan > 110 gr C.
IJsklontje is b.v. - 15 gr C.
Delta T = 55 gr C.
Zeg nou zelf?