Hoe zit het ook weer met die elektronen-configuratie?

Bij edelgassen weet ik dat er in hun buitenste schil 8 elektronen zouden zitten en dat die buitenste schil dan dus vol is…waarnaar "gestreefd "wordt.
Maar hoe zit dat dan met Xenon (54): als de opbouw van de schillen gaat volgens het principe 2, 8, 18, 32 enz., dan zou dit element dus 4 schillen moeten hebben met in de laatste schil 26 elektronen?
Ik maak waarschijnlijk een enorme denk-fout.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Volgens de tekst in de bron worden de schillen niet netjes van binnen naar buiten gevuld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, ik heb het inmiddels gelezen, bedankt.
Verder las ik trouwens:"Van de zwaardere edelgassen krypton, xenon (en radon) zijn wel verbindingen mogelijk omdat de lege schillen buiten de volle schil laag genoeg in energie zijn om nog mee te kunnen doen aan het combinatiespel dat tot binding leidt"
Dus zo "edel" zijn ze kennelijk ook weer niet... : )