Waarom wordt grond donker als het nat is?

Droge grond is licht grijs, natte/vochtige grond is donker grijs. Hoe kan dat?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Antoni
14 jaar geleden
Dat geldt toch voor meer dingen, bijvoorbeeld ook kledingstukken?

Het beste antwoord

Leuke vraag is dit... Logisch nagedacht, als het donkerder eruit ziet , dan reflecteert er dus minder terug van de grond, dus door het water absorbeert de grond dus meer licht en wordt er minder weerkaatst... Puur intuïtief antwoord wederom... Is de ondergrond glas of een spiegel dan is dat niet het geval en bij jassen weer wel... Dus door de absorptie van water kaatst er minder licht terug van het absoberende voorwerp, daardoor lijkt het donkerder...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Omdat de grond zich volzuigt met vocht en dus een combinatie is van grond en vocht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het water zorgt ervoor dat er minder licht wordt terug gekaatst, dat geldt voor alle dingen die nat worden.