Hoelang kan een mens leven met het zuurstof wat zich bevind op een gemiddelde kamer van 10 vierkante meter?

Ik zit in een kamer van 10 vierkante meter. Hoelang zal het duren tot de zuurstof op is. Laten we onze behoeftes als eten en drinken even vergeten.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
14.6K

Het beste antwoord

Normale omgevingslucht bestaat voor 21% uit zuurstof.

De hoogte van een gemiddelde kamer is ongeveer 2,50 meter.

Inhoud van de kamer is dan 10x2,50= 25 m3.
25 m3 = 25000 dm3= 25000 liter.
25000 liter x 21% = 5250 liter zuurstof.

Het zuurstofverbruik is afhankelijk van het gewicht van de persoon. Het zuurstofgebruik wordt uitgedrukt in MET. In rust wordt er 3,5 ml zuurstof (O2) per minuut per kilogram verbruikt ( 1 MET). Voor een persoon van 70 kg is dat dus 250 ml ( O2) per minuut.

5250 liter ( zuurstof in de kamer) / 0,250 ( verbruik per minuut) =21000 minuten.
21000/60=350 uren.

Als je alle zuurstof effectief zou kunnen op gebruiken, dan zou je het dus ongeveer 350 uur uit kunnen houden. In de praktijk kom je natuurlijk al veel eerder in ademnood, omdat je op een gegeven moment lucht inademt, die nog maar weinig zuurstof bevat.