Wat veroorzaakt het lawaai van een gasbrander voor daken?

Hiernaast zijn ze het dak opnieuw aan het dekken. Prima. Valt op dat de brander gebruikt om de terrollen te smelten veel lawaai maken. Wat veroorzaakt dat geluid nu precies?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2K

Het beste antwoord

Er zijn 3 geluidsbronnen die tezamen de herrie veroorzaken.
* Het gas (propaan) wordt onder hoge druk in de verbrandingskamer gespoten. Op het moment dat het gas de nozzle verlaat expandeert het gas en dat veroorzaakt geluid.
* Om een volledige verbranding van het gas te bewerkstelligen moet extra zuurstof in de vorm van buitenlucht worden aangevoerd. Door de venturi werking die veroorzaakt wordt door het snelle uitstromen van het gas uit de nozzle ontstaat een onderdruk in de verbrandingskamer waardoor de buitenlucht wordt aangezogen. Ook dit veroorzaakt een geluid.
* Het gas vermengt zich met de lucht en komt vervolgens tot vontbranding. Ook deze verbranding veroorzaakt geluid en wel het meeste.
* De optelsom aan geluiden is de herrie die jouw oren bereikt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Het branden van het gas veroorzaakt het geluid. Net als bij de branders van heteluchtballonnen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De verbranding van het gas onder druk. Zelfs een vlam op het gasfornuis maakt geluid maar daar wordt minder gas naar toe gestuurd dus minder geluid.
Hoe groter de vlam des te meer lawaai
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hetzelfde gebeurd bij een straaljager, er zit als hetware een turbo op de brander. Er wordt veel gas op een moment verbruikt en tegelijkertijd voert men extra lucht toe om de vlam zo heet mogelijk te maken, dit maakt de herrie, Zou men geen extra lucht toevoeren dan zou men een flauwe naar rood of geel afwijkende vlam krijgen in plaats van een blauwe vlam. een strakke felle blauwe vlam is het heetst, en daar is het om te doen.