hoe bereken ik hoeveel de "n" van kristalwater is?

ik heb op school een practicum gedaan. daarin gingen we CuSO4 n H2O verhitten, zodat het kristalwater zou verdampen en uit konden rekenen hoeveel de n van het kristalwater was. Ik ben nu wat aan het rekenen maar ik weet niet zeker of het goed is, daarom mijn vraag: is dit goed: na het verdampen hield ik 0,00329 mol CuSO4 over en was er verdwenen: 0,0471 mol H2O. nou heb ik gedaan: 0,0471 / 0,00329 = 14,2. mijn antwoord is dus: CuSO4 x 14H2O. is dit goed?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
10.1K

Antwoorden (1)

Nee, dit klopt niet, jij gaat nu namelijk vergelijken wat er over is van kopersulfaat met wat er is verdwenen van water. dat is appels met peren vergelijken.

Wat het wel is kan ik je zo niet zeggen omdat ik niet weet hoeveel kopersulfaat er is verdwenen of hoeveel er aan het begin was qua water/kopersulfaat

Toegevoegd na 30 minuten:
alle CuSO4 is gebruikt, je begon met 0.525 g = 0.00329 mol en eindigt daar ook mee. op het eind heb je dus 1.374 g, dit bestaat uit water en CuSO4. de CuSO4 blijft evenzwaar, dus de toevoeging van 0.849 gram is volledig te danken aan het water dat is opgenomen als kristalwater. dit is 0.047125 mol water. deze wordt verdeelt over de 0.00329 mol.

Dus je antwoord klopt wel, maar dat is enkel zo omdat alle CuSO4 is gebruikt. anders moet je dus het aantal gebruikte CuSO4 vergelijken met het aantal gebruikte H2O.

sorry dat ik je eerst vertelde dat het niet klopte, maar dat kwam omdat ik niet alle gegevens wist en ik verwachtte dat niet alle kopersulfaat zou reageren. sorry, je antwoord klopt dus gewoon.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dit zijn alle gegevens:
molmassa CuSO4 = 159,61
molmassa H2O = 18,016
Gram CuSO4 met H2O = 1,374
Gram verdampt water = 0,849
Massa % water = 61,79%
Gram watervrije CuSO4 = 0,525
Mol CuSO4 = 0,00329
Mol H2O = 0,0471 dit is wat ik tot nu toe heb, zou u als u hiermee iets kunt, de rekensom er ook bij kunnen zetten? alvast bedankt!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
oké wacht even, ben bezig
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
;/ je antwoord klopte wel
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
SUPER BEDANKT! nu kan ik mijn verslag afmaken! dankje dankje dankje!