Nee. Je kan alleen iets meten als er een zekere interactie is tussen het meetinstrument en hetgeen je wil meten. (En dat is ook meteen waar Heisenberg zijn onzekerheidsprincipe vandaan haalde).
Bij het meten van bv de lengte van een tafel met een meetlint maakt dat geen klap uit maar wil je dingen als lichtintensiteit gaan meten dan gaat het ineens wel uitmaken. Je meting beïnvloed dan automatisch he resultaat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Nee, licht is alleen meetbaar als het ergens opvalt. Als licht ergens langs gaat, is dat niet meetbaar.
itsme
13 jaar geleden
Bij mijn weten kan dit niet. Fotonen hebben dusdanig weinig massa dat je ze niet via bv een magnetisch veld kan tellen. Alleen als ze op de sensor vallen kan je ze registreren
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, licht kun je niet eens zien als je van opzij kijkt. Al die films waarin je de infrarood beams ziet terwijl ze inbreken, dat kan helemaal niet.
Alleen als het licht ergens opvalt kan je het zien, zoals stofdeeltjes, rook, voorwerpen, je oog.

Het meten gebeurd ook doordat het licht op de sensor van de meter valt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee, op zijn minst moet het licht op het meetapparaat vallen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja hoor, als het licht op de censor van het meetapparaat valt kan het gemeten worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Licht is de frequentie die door toedoen van fotonen wordt afgegeven. Iedere molecule reageert op een foton door een "weerkaatsing" van zijn eigen frequentie. Wanneer de frequentie binnen ons visuele spectrum valt, dan kunnen onze ogen dit waarnemen.

Dit is ook de reden waarom een wolkenloze lucht blauw is. De kleur van de atmosfeer is door de combinatie van gassen blauw gekleurd en zorgt voor een frequentie die onze ogen als blauw registreren.
Licht is er altijd. De maan die licht (en dus fotonen) weerkaatst. Andere sterren dan de zon die fotonen op ons afvuren. Misschien lang geleden, maar ze komen wel aan op onze aarde aan, want we zien de sterren.

Het antwoord is dat het nooit ECHT donker is.