Waarom verkleuren dingen in de zon?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
7.5K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat bedoel je met 'dingen' ? Bedoel je mensen die bruin/rood worden of bedoel je objecten die lijken te verkleuren?

Antwoorden (4)

door de UV straling in het zonlicht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij sommige dingen zou het ook door de warmte kunnen komen.

Je hebt toch ook van die speeltjes die in warm water verkleuren enzo. ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De energie van uv-licht is dusdanig sterk dat alles wat eraan blootgesteld wordt verandert, veroudert, of oxideert... Kijk maar eens buiten op de gevel van een huis, als je naar de regenpijpen gaat kijken die deels van de dag in de zon staan. Dan zie je dat de kleur op de zonzijde anders is dan aan de schaduwzijde... Dat komt omdat de pvc verandert door het licht. De structuur verandert, de elasticiteit vermindert, het oxideert wellicht veel meer en sneller... Dus door de natuurkundige en chemische veranderingen verandert ook de kleur mee...
Bruinen van de huid in zonlicht is ook door het uv-licht en die uitleg kun je vinden hier op GV... Vroeger legde men de gewassen kleding in de zon op het gras te drogen en bleken, uv-licht bleekt ook...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Licht, en in het bijzonder ultraviolet licht, kan inwerken op sommige stoffen. De door die straling ontstane (andere) stoffen kunnen gekleurd zijn. Zo simpel kan je het dus zeggen.
De voornoemde oxidatie (verbinden met zuurstof) treedt niet noodzakelijkerwijze op als je alleen licht op een oppervlak laat vallen.
Een mooi voorbeeld van de inwerking van ultraviolet licht is kunsthars die uithardt door bestraling (Engels: UV-curing).
Sommige vulmaterialen laat een tandarts uitharden door deze met uv-licht te bestralen (een violet lampje). Hier is dus ook sprake van een chemische reactie.