Hoeveel CO2 komt er vrij in de atmosfeer als je een grote boom kapt en verbrandt?

En hoe verhoudt dat zich tot autorijden? Bijvoorbeeld hoe lang kun je autorijden om hetzelfde CO2 niveau te produceren dat vrij komt bij de verbranding van een grote boom?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
6.8K

Het beste antwoord

Dit hangt volgens TrosRader sterk van de plant en locatie af. Als voorbeeld plant je in Nederland circa 5.000 bomen op 1 hectare. Deze bomen (en bijbehorende biomassa) compenseren in 50 jaar circa 300.000 kilogram CO2. Dit is 6.000 kilogram per hectare per jaar ofwel 6.000 kilogram per 5.000 Nederlandse bomen per jaar, of 1,2 kilogram per boom per jaar!

Je moet dus 2.000 Nederlandse bomen planten om de CO2 uitstoot van een gemiddelde auto in Nederland te compenseren!

Even terugrekenen: Per jaar stoot een gemiddelde auto 2.400 kilogram CO2 uit. Een boom compenseert ongeveer 1,2 kilogram CO2 per jaar. 2.400 gedeeld door 1,2 kg is 2.000 bomen. Wow, dat zijn er veel!!

Als er al zes miljoen auto's in dit land rondrijden dan betekent dat we een stuk bos met 12.000.000.000 bomen nodig hebben! Twaald miljard bomen! Daarvoor is in Nederland 2.400.000 hectare nodig. En hoe groot was Nederland ook al weer qua oppervlakte? Volgens Wikipedia is deoppervlakte van Nederland 41.528 km², waarvan 18,41% water, dus effectief 33,882 vierkante kilometer. En dit is weer 3.388.200 hectare.Dus, ja het kan!En laat de oppervlakte van de Randstad nou toevallig 8.293 km² (of 829.300 hectare) zijn...

[Door alle grond buiten de Randstad (ofwel 71% van de Nederlandse bodem) met bomen te beplanten kan onze auto kooldioxide uitstoot worden gecompenseerd!] Conclusie: Door alle grond buiten de Randstad (ofwel 71% van de Nederlandse bodem) met bomen te beplanten kan onze auto kooldioxide uitstoot worden gecompenseerd!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Om die vraag te beantwoorden zijn nogal wat aannames nodig...

Het brandbare deel van hout bestaat voor een groot deel uit cellulose (C6H10O5)n; bij de verbranding van 1 kg cellulose komt 1,63kg CO2 vrij.

Hoe groot is een 'grote' boom? Ik vond een reusachtige acacia in Californie die ongeveer 7 ton weegt; dus laten we zeggen dat een gewone 'grote' boom een ton weegt, en dat daarvan 30% water is -> dus 700kg brandbaar materiaal. Komt op 1141kg CO2.

het verbranden van 1 liter benzine levert ongeveer 2,4 kg CO2 op; dus je zou 475 liter benzine moeten verbranden. Stel dat je 1:16 rijdt, dan zou je daarvoor 7600 km kunnen rijden.

afhankelijk van de grootte van de boom, de precieze samenstelling van het hout en de zuinigheid van de auto kan de uitkomst flink varieren... maar de ordegrootte zou moeten kloppen.

Toegevoegd na 3 minuten:
Het duurt overigens erg lang (50 jaar of meer) voordat een boom in de buurt van die maat komt...