zou je eerder aan de andere kant van de aarde zijn als je tegen de draai richting van de aarde vliegt?

zou je er dus eerder zijn als je naar het westen vliegt? Want de aarde draait dan onder je toch gewoon door? Of zie ik het fout..

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.9K

Antwoorden (7)

Als het absoluut windstil zou zijn, zou je theorie opgaan...Maar er staat een jetstream, een hele harde wind van meer dan 100 km/uur, die van west naar oost waait, en daardoor ben je toch langer onderweg als je naar het westen vliegt, dan als je diezelfde afstand terugvliegt, met de wind op je staart.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, dat maakt niet uit.

Als jij in een trein staat die met 140 km per uur van Utrecht naar Arnhem rijdt, heb jij evenveel tijd nodig om van voor naar achter door die trein te lopen, als andersom.

Hetzelfde geldt voor het vliegtuig dat rond de aarde vliegt.

In het geval van de trein komt het doordat jij over de vloer loopt, en die vloer met de trein meebeweegt; het zou een ander verhaal zijn als de trein geen vloer zou hebben.   ;-)

In het geval van het vliegtuig komt het doordat het vliegtuig door de atmosfeer vliegt, en de atmosfeer met de aarde meedraait; het zou een ander verhaal zijn als de atmosfeer niet mee zou draaien, maar dan zouden we continu een gigantische storm hebben.

Toegevoegd na 1 minuut:

Wat vliegtuigen overigens wél doen, is gebruikmaken van de winden die op dat moment waaien. Die winden waaien altijd op andere plekken en in andere richtingen, dus de precieze koersen die vliegtuigen volgen wisselen een beetje.

De enige wind die redelijk constant is, is de zogenaamde straalstroom die op grote hoogte rond de polen waait. Maar ook die meandert en varieert in sterkte.
Cryofiel
13 jaar geleden
Nee, dit komt doordat de luchtlagen waar een vliegtuig door vliegt dezelfde snelheid hebben als de aarde, op onderstaande site wordt dit keurig uitgelegd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De aarde draait een bepaalde kant op, maar de luchtlaag erboven draait praktisch even hard mee precies dezelfde kant op.

De straling van de zon zorgt voor een opwaartse beweging van de lucht rond de evenaar. Door het verschil in temperatuur tussen die evenaar en de Noord- of Zuidpool ontstaat er luchtstromingen. (vanaf de keerkringen naar de evenaar en vanaf de poolcirkel naar de keerkringen).
Nu komt de draaiing van de aarde wel om de hoek kijken, deze zorgt voor de corioliskracht, die er weer voor zorgt dat op het noordelijk halfrond, de bovengenoemde stromingen naar rechts afbuigen.

Door die stromingen kan er op de scheiding tussen verschillende temperatuur gebieden een vrij krachtige wind staan, welke wij de straalstroom noemen. De scheiding tussen die gebieden is nooit een rechte lijn, maar vertoont (onder meer door de eerder genoemde stromingen) zeer grote variaties, waardoor de straalstroom meestal van west naar oost loopt, maar soms ook andersom of van noord naar zuid kan lopen.

Dus de draaiing van de aarde heeft wel invloed op de wind, maar deze gaat niet tegenover gesteld draaien. De grootste invloed hebben de dalende en stijgende stromingen, welke weer veroorzaakt worden door de zon.

Het verschil in reistijd is grotendeels veroorzaakt door de straalstroom, maar er kunnen ook andere oorzaken zijn, zoals andere vliegsnelheid, andere route etc etc, maar de draaiing van de aarde heeft er niet direct iets mee te maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een aspect dat steeds uit het oog wordt verloren: als je vliegt en je zou stil staan t.o.v. de aarde, dan beweeg je mee met de aarde met een snelheid gelijk aan de omwentelingssnelheid. Als je een beetje snelheid bijmaakt door een motor of door met je vleugels te klapperen, dan krijg je snelheid t.o.v. de grond.
Dus het maakt helemaal niets uit naar welke kant je vliegt. Alleen zaken als de wind (nose of tail) en de straatstroom maken dat het heenreis nooit dezelfde tijd vraagt als de terugreis.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vergeet niet de windsnelheid zoals de persoon hierboven zij en natuurlijk heb je ook nog de zwaartekracht van de aarde, daarom voelen we ook de aarde niet draaien omdat we vastgekleefd zijn aan de aarde en dat is hetzelfde bij een vliegtuig, hij zal niet voortbewegen doordat de aarde draait.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je bent alleen eerder aan de andere kant als je snelheid tov de grond hoger is. Het draaien van de aarde doet niet terzake.

In de atmosfeer gaat dus alleen om de tegenwind die je hebt die ervoor zorgt dat je een andere snelheid hebt omdat je vermogen beperkt is.