Hoe kun je zwavel en zand scheiden?

Ik heb morgen een toets, en ik weet al 1 vraag die er in voor gaat komen. Ik heb alleen geen idee hoe het moet! Ik hoop dat iemand mij kan helpen :

Je hebt een mengsel van 2 stoffen, zwavel en zand je moet hiervan 2 aparte vaste stoffen maken, hieronder zie je een tabel je mag ze alledrie gebruiken.

(tabel heb ik niet) maar wel de 3 stoffen die je mag gebruiken:
water, alcohol en koolstofdisulfide.

Ik heb tot nu toe destilleren, filtreren en extraheren behandeld, dus misschien dat iemand daar nog wat mee kan!

(niet te moeilijk, het is vwo 3)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.9K

Antwoorden (4)

zinkt zand niet gewoon naar de bodem ?
12 jaar geleden
Ik doe maar een gok maar misschien help het je op weg. Je doet het mengsel in de vloeistof waarin zwavel oplost en je filtreerd het handeltje. De eigenschappen van koolstofdisulfide ken ik niet, maar de alcohol en het water kan je het laten verdampen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat wilde ik ook zeggen, dus van mij een +
koolstofdisulfide,
want zwavel lost daar in op.
Vervolgens kun je het zand er uit filteren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
thnx +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
;)
Koolstofdisulfide is het enige oplosmiddel waar zwavel wel en zand niet in oplost, nadat je het mengsel zand /zwaver hebt geschud met CS2 kun je het zand met een filter opvangen.
Door de CS2 te laten verdampen, krijg je het zwavel in kristalvorm terug.
De DAMP VAN CS2 IS UITERMATE GIFTIG, net als de vloeistof zelf.
Het is dus een gevaarlijke proef die in een zuurkast uitgevoerd dient te worden.