draait het water dat in een putje gaat echt de andere kant op aan de andere kant van de evenaar?

Ik hoorde ergens een keer dat het water dat een putje in gaat (bijv. in de badkuip of wastafel) de andere kant op draait aan de andere kant van de evenaar.

vanmorgen dacht ik er even aan toe ik het water zag weglopen in de wastafel (in NL draait het igg naar rechts)

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Ja en nee. In theorie is het zo dat de draaiing van de aarde dat effect heeft. In de praktijk is het zo dat het niet bepaald wordt door de draaing van de aarde: De wasbekkens zijn niet perfect rond & perfect vertikaal geplaatst. Tevens blijkt water een goed 'geheugen'te hebben dat nog uren na het vol laten lopen van het basin bepaald in welke richting je wasbak leeg loopt.

nee, dit is een keer getest door/bij Braniac volgens mij. bleek niks van waar te zijn. Toegevoegd na 8 minuten: Het feit dat water door een afvoer ook altijd met een draaiende beweging wegloopt wordt niet veroorzaakt door het Corioliseffect. Een verkeerd begrip van de grootte van het effect, heeft geleid tot het broodjeaapverhaal dat op het noordelijk halfrond het water in alle wastafels de ene kant op zou draaien, en op het zuidelijk halfrond de andere kant op.

Ja, dat klopt. In het Noordelijk Halfrond draait het water naar rechts. In het Zuidelijk Halfrond draait het water naar links. Dat komt doordat de zwaartekracht op verschillende manieren aan het water trekt op het Noordelijk en Zuidelijk halfrond.

Ze hebben het het eens uit getest. Het ligt voornamelijk aan de komvorm van de wasbak welke kant hij opgaat.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100