draait het water dat in een putje gaat echt de andere kant op aan de andere kant van de evenaar?

Ik hoorde ergens een keer dat het water dat een putje in gaat (bijv. in de badkuip of wastafel) de andere kant op draait aan de andere kant van de evenaar.

vanmorgen dacht ik er even aan toe ik het water zag weglopen in de wastafel (in NL draait het igg naar rechts)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
12K

Het beste antwoord

Ja en nee.

In theorie is het zo dat de draaiing van de aarde dat effect heeft. In de praktijk is het zo dat het niet bepaald wordt door de draaing van de aarde: De wasbekkens zijn niet perfect rond & perfect vertikaal geplaatst. Tevens blijkt water een goed 'geheugen'te hebben dat nog uren na het vol laten lopen van het basin bepaald in welke richting je wasbak leeg loopt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

nee, dit is een keer getest door/bij Braniac volgens mij.

bleek niks van waar te zijn.

Toegevoegd na 8 minuten:
Het feit dat water door een afvoer ook altijd met een draaiende beweging wegloopt wordt niet veroorzaakt door het Corioliseffect. Een verkeerd begrip van de grootte van het effect, heeft geleid tot het broodjeaapverhaal dat op het noordelijk halfrond het water in alle wastafels de ene kant op zou draaien, en op het zuidelijk halfrond de andere kant op.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, dat klopt.

In het Noordelijk Halfrond draait het water naar rechts.
In het Zuidelijk Halfrond draait het water naar links.

Dat komt doordat de zwaartekracht op verschillende manieren aan het water trekt op het Noordelijk en Zuidelijk halfrond.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In theorie zou dat kunnen gebeuren, doordat g en de draaiing van de aarde het water een beetje 'meesleurt' (de zgn. Corioliskrachten).

De draairichting van het water zou dan netjes volgens de wet van Buijs Ballot moeten zijn. Dus rechtsom op het Noordelijk halfrond, linksom op het Zuidelijk halfrond.

In de praktijk heeft de vorm van het doucheputje en de richting waarin het water er in komt, zo veel invloed, dat het niet klopt. De vrienden van Mythbusters hebben dat natuurlijk uitgeprobeerd!

Voor het weer en voor stormen klopt het wel allemaal als een bus, maar doucheputjes: nee.

Toegevoegd na 1 minuut:
Oeps, die 'g en de' horen niet in de eerste zin van mijn antwoord te staan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
klopt. en is al meerdere malen eerder als vraag gesteld hier.

Om even misverstand te voorkomen, idd corioliskracht is de factor, en als je het wilt controleren heb je laboratoriumomstandigheden nodig.

Trouwens, in Nederland, dus op het noordelijk deel van onze aardklont, is de afwijking t.g.v de corioliekracht naar rechts, en draait dus gemiddeld gesproken een draaikolk linksom door een putje, niet rechtsom zoals jij zegt. (mooi woord trouwens, rechtsom)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb ook gehoord, dat op het zuidelijk halfrond een andere draairichting van kolken is dan op het noordelijk halfrond. Volgens mij moet men de wasbak vol laten lopen en vervolgens het een tijdje stil laten staan. Dan trekt men de dop van het gat. Het gat moet wel in het midden van de wasbak zitten volgens mij. In Nieuw Zeeland heb ik dat vaak geprobeerd. Het was opvallend, dat de draaikolk steeds met de wijzers van de klok meeging, dus naar rechts, en dus niet naar links. Toen de bak bijna leeg was, was er een tegengestelde beweging. Ik zou dat hier ook nog eens moeten uitproberen. Ging de draaikolk in NL echt naar links?
13 jaar geleden
Nee, dit is een broodje aap-verhaal. De vorm van het object waar het water zich in bevindt en de manier hoe het erin komt, bepaalt veel meer de richting waarin het water wegloopt.

Net nog even getest in de keuken. Ik heb een dubbele spoelbak, waarbij in de linker spoelbak het gat rechts achterin zit en in de rechter spoelbak links achterin. Het water loopt in de linker spoelbak rechtsom en in de rechter spoelbak linksom.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ze hebben het het eens uit getest. Het ligt voornamelijk aan de komvorm van de wasbak welke kant hij opgaat.