Hoe verklaar je dat een auto een Eenparige rechtlijnige beweging uitvoert aan bijvoorbeeld 50 km/u: er is toch de kracht van de motor?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Antwoorden (3)

Die kracht van de motor is dan net zo groot als de tegenwerkende krachten.
Dat zijn krachten zoals de rolweerstand en de luchtweerstand.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
corzijlstra
9 jaar geleden
Gaat die beweging bij gewichtsloosheid dan vanzelf? Dan moet je de auto toch wel in beweging zetten?
WimNobel
9 jaar geleden
Een auto die met 50 km/u door de ruimte zweeft, zal die snelheid zonder aandrijving behouden. Dat komt niet door de gewichtloosheid, maar door de afwezigheid van lucht of enig ander medium dat wrijving geeft. Om die snelheid te krijgen zal hij wel eerst een zetje gehad moeten hebben. Dat lukt niet met een dieselmotor want daar heb je wielen op een weg bij nodig. Met een raketmotor lukt het wel.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als het totaal van krachten nul is beweegt het voorwerp niet (snelheid = 0) of met constante snelheid.
Dat is het principe van de auto. Een op en neergaande rechtlijnige beweging van de zuigers omzetten in een rotatiebeweging om vervolgens uiteindelijk via via weer om te zetten in een rechtlijnige beweging van de auto als geheel.
jc54
9 jaar geleden
Ik weet niet zeker of ik je vraag juist begrijp, maar ik probeer uit te leggen:

De nieuwe auto's gaan naar nulverbruik als je het gaspedaal niet meer induwt. Wellicht heb je een boordcomputer die je op 'huidig verbruik' kunt zetten, en dan zie je dat (zoals op mijn Renault Trafic diesel camionette) op 0,00 l (betekent 0,00 liter op 100 km) springen.

Nu naar je antwoord: Als je in 6de versnelling zit, gaat gelijktijdig het toerental naar beneden en vertraagt je auto, maar onder een bepaald toerental (meestal net iets boven de 1000 RPM bij diesels), dreigt de motor stil te vallen in 6de versnelling door te laag toerental, en wordt er terug diesel ingespoten om heel licht de motor te laten lopen. Dus elektronisch wordt de auto dan toch in dat toerental van bijv. 1100 rpm gehouden en dat komt overeen met een snelheid van rond de 50 km/h. Doe je dit in een lagere versnelling (bijv. 3de), dan zal hetzelfde gelden maar op een veel lagere snelheid, opnieuw rond de 1100 rpm zal de wagen dan blijven rijden, mèt verbruik.

Wat betreft de wielen, is de ophanging zoals die van een winkelkarretje: bij vooruitrijden, gaan de wielen automatisch in de stand rechtuit staat (met kleine correctie van toespoor en uitspoor naargelang het achterwiel dan wel voorwielaandrijving betreft). Dus daarom gaat de wagen verder rechtuit en dit is het antwoord waarom de wagen 'rechtlijnig' gaat (uit de bocht de gracht in desnoods).

Dat de kracht dan 'eenparig' is, betekent dat heel de massa samen kan voorgesteld worden als dat ze in het zwaartepunt de neiging heeft verder te blijven gaan, en enkel de wielen, motortegenstand (hogere toeren dan hierboven) en de luchtweerstand de auto WEL zullen afremmen.

Is dit wat je exact bedoelde met 50 km per uur?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
nee, je begrijpt het niet. Het beste antwoord is het antwoord over wrijving/rolweerstand (die gelijk is maar tegengesteld aan de kracht vanuit de motor. De som is dan nul dus eenparige beweging).
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dan is de vraag toch fout geformuleerd? "de kracht van de motor" is enerzijds, en "rolweerstand en luchtweerstand" lees ik anderzijds. De kracht van de motor wordt uitgedrukt in kW of paardenkracht vroeger (soms fiscale PK in België ook nog) en na de overbrenging wordt de kracht uitgedrukt op de aandrijvende as of het achterwiel van de moto in NM newtonmeter (bijv. 160 PK voor mijn Kawa 1400GTR en 136 NW bij 6200 RPM). Theoretisch gaat de moto bijv. bij een bepaald verbruik van zo'n 10 liter 136 NM (6200 RPM) in OD (6de versnelling) presteren en zou dan bijv. 217 km/h rijden (want 4000 RPM = 140 km/h) maar in werkelijkheid rijdt hij dan minder door de opoffering aan toenemende luchtweerstand bij hogere versnellingen en dat stijgt kwadratisch. (dalende) rolweerstand en (stijgende) luchtweerstand samen zorgen dan dat een vast verbruik samenkomen in een nultoestand waarbij er niet verder versneld of vertraagd wordt. Gezien in het voorbeeld 50 km/h genomen werd, wou ik echter verwijzen dat dit al bij een heel laag verbruik van 3,3 liter bij mijn Kawasaki en op net iets onder 5 liter uitkomt bij mijn diesel camionette. Tenzij er meer tegenwind is, dan verschuift dit 'evenwicht' wat.