Hoe verklaar je dat een auto een Eenparige rechtlijnige beweging uitvoert aan bijvoorbeeld 50 km/u: er is toch de kracht van de motor?

Weet jij het antwoord?

/2500

Die kracht van de motor is dan net zo groot als de tegenwerkende krachten. Dat zijn krachten zoals de rolweerstand en de luchtweerstand.

Dat is het principe van de auto. Een op en neergaande rechtlijnige beweging van de zuigers omzetten in een rotatiebeweging om vervolgens uiteindelijk via via weer om te zetten in een rechtlijnige beweging van de auto als geheel.

Ik weet niet zeker of ik je vraag juist begrijp, maar ik probeer uit te leggen: De nieuwe auto's gaan naar nulverbruik als je het gaspedaal niet meer induwt. Wellicht heb je een boordcomputer die je op 'huidig verbruik' kunt zetten, en dan zie je dat (zoals op mijn Renault Trafic diesel camionette) op 0,00 l (betekent 0,00 liter op 100 km) springen. Nu naar je antwoord: Als je in 6de versnelling zit, gaat gelijktijdig het toerental naar beneden en vertraagt je auto, maar onder een bepaald toerental (meestal net iets boven de 1000 RPM bij diesels), dreigt de motor stil te vallen in 6de versnelling door te laag toerental, en wordt er terug diesel ingespoten om heel licht de motor te laten lopen. Dus elektronisch wordt de auto dan toch in dat toerental van bijv. 1100 rpm gehouden en dat komt overeen met een snelheid van rond de 50 km/h. Doe je dit in een lagere versnelling (bijv. 3de), dan zal hetzelfde gelden maar op een veel lagere snelheid, opnieuw rond de 1100 rpm zal de wagen dan blijven rijden, mèt verbruik. Wat betreft de wielen, is de ophanging zoals die van een winkelkarretje: bij vooruitrijden, gaan de wielen automatisch in de stand rechtuit staat (met kleine correctie van toespoor en uitspoor naargelang het achterwiel dan wel voorwielaandrijving betreft). Dus daarom gaat de wagen verder rechtuit en dit is het antwoord waarom de wagen 'rechtlijnig' gaat (uit de bocht de gracht in desnoods). Dat de kracht dan 'eenparig' is, betekent dat heel de massa samen kan voorgesteld worden als dat ze in het zwaartepunt de neiging heeft verder te blijven gaan, en enkel de wielen, motortegenstand (hogere toeren dan hierboven) en de luchtweerstand de auto WEL zullen afremmen. Is dit wat je exact bedoelde met 50 km per uur?

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100