Dat is een vraag die niet te beantwoorden is gezien Mars al 4000 jaar wordt gedocumenteerd en zonder een verrekijker is waar te nemen aan het firmament...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Oudheid en Renaissance[bewerken]
Eén van de eersten die de planeet Mars op een wetenschappelijke manier beschreef was Aristoteles, die zag hoe de planeet door de Maan bedekt werd. Daaruit leidde hij af dat Mars zich verder van de Aarde vandaan bevindt dan de Maan, in tegenstelling tot wat in die tijd algemeen gedacht werd. Op 13 oktober 1590 (juliaanse kalender) vond een bedekking van Mars door Venus plaats en dit verschijnsel werd beschreven door de Duitse astronoom Michael Maestlin. Dit is de enige beschreven bedekking van Mars door een andere planeet.[57]

Kaart van Mars door Giovanni Schiaparelli rond 1888

Schetsen van kanalen op Mars door Percival Lowell, rond 1914. De zuidpool van de planeet is boven.
Galileo Galilei was de eerste die Mars door een telescoop bekeek. In 1666 ontdekte de astronoom Cassini poolkappen op Mars. Christiaan Huygens tekende de eerste Marskaart met Syrtis Major, berekende de omlooptijd en nam een poolkap waar.

Dus zoizo voor 1590 ergens, haha
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Omdat veel oude volkeren die het schrift kennen, het onderscheid al maakten tussen de ' sterren die niet van plaats veranderen' en de planeten (het Griekse woord planetes
betekent zwerver) kunnen we er van uitgaan dat Mars (in het Grieks: Aris of Ares) in elk geval in de Griekse oudheid (rond 500 v. Chr.) algemeen als planeet bekend was. Er zijn aanwijzingen dat de Grieken meenden dat 'er andere werelden zoals de aarde konden zijn.' Ook de Egyptenaren en Mesopotamiers beoefenden vele eeuwen voor Christus de astronomie al. Zij hadden goed door dat Mars zich anders gedroeg dan 'normale sterren' maar een voorstelling van op de aarde gelijkende werelden = planeten, hadden zij waarschijnlijk nog niet. De bestudering van de hemel werd (al rond 3000 v. Chr.) uiterst serieus bedreven omdat men stellig geloofde in astrologie (waarzeggerij met sterren en planeten). Toen men sterrenbeelden benoemde en de hemel ernstig ging bestuderen kwamen ook de planeten aan het licht.

Dus terugkomend op je vraag: Mars zal rond 3000 v. Chr. zijn ontdekt, maar mogelijk hebben volkeren die dat nooit hebben opgeschreven ook al geweten dat de planeten anders zijn dan de vaste sterren; en misschien hebben zij Mars met haar opvallende rode kleur ook al een naam gegeven. het is ook maar, wat je met ontdekken bedoelt...