Koningswater(HCl/HNO3 3:1), waterstoffluoride(HF.Aq) en methylchloride behoren tot de sterkste oplosmiddelen.
Het eerste tast goud en platina alsmede vrijwel alle andere metalen aan, waterstoffluoride tast silicaten aan zoals glas maar niet goud ed. en methylchloride tast vrijwel alle kunststoffen aan maar laat glas en goud met rust
Er is niet EEN oplosmiddel die alles op kan lossen, bovengenoemde stoffen moet je ook beslist niet mengen.
PE , PU en enkele andere kunststoffen zijn onoplosbaar bij kamertemperatuur.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Dan moet je denken aan zuren met een PH waarde van 0 zoals bijvoorbeeld geconcentreerd zwavelzuur, dit lost metalen op evenals organische materialen het word bewaard in kunststof vaten ook waterstoffluoride is een sterk zuur welk zelfs een inert materiaal zoals glas oplost,dit word o.a. gebruikt in glasfabrieken om bijvoorbeeld snijranden van drinkglazen te ontdoen van de scherpe randen die ontstaan op het breukvlak.