als alle auto's op de wereld tegelijkertijd dezelfde kant op zouden rijden, heeft dat dan invloed op de draaiing van de aarde?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Natuurlijk niet.

Je kunt de draaiing van de aarde op die manier niet beïnvloeden. Net zoals je niet vooruit komt op een zeilboot als je een ventilator meeneemt om in de zeilen te blazen.

Daarnaast zijn de krachten die op de aarde worden overgebracht nietig in vergelijking met de enorme massa van de aarde, 6*10^24 (6 met 24 nullen erachter!) kilogram.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Haha, die vergelijking vind ik leuk, met zie zeilboot. Geweldig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is inderdaad een hele mooie vergelijking. Want er is wel degelijk een effect op de zeilen, al is dit inderdaad veel te klein om vooruit mee te komen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, actie is reactie. Wanneer er een luchtstroom de ene richting op gaat, moet vanwege statische evenwicht (de ventilator blaast zichzelf immers niet weg) een kracht in de tegengestelde richting zijn. Deze reactiekracht voorkomt dat de boot versnelt. Het verhaal wordt anders wanneer de ventilator aan de oever staat. Dan wordt er tegen de grond afgezet en is er alleen extra wind over voor de zeilen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klopt, inderdaad. Oversimplificatie van mijn kant. Excuus.

Andere antwoorden (3)

Geen enkele. Net zoals we haar niet uit haar baan kunnen krijgen door allemaal op één helft te gaan springen. De aarde is vergeleken met ons zo groot, en we zijn zo helemaal ingesteld op het meedraaien in het tempo van de aarde zelf, zachtjes blazen tegen een betonnen loopbal.

Wil je echt invloed uitoefenen op de baan of draaiing van de aarde ,dan zul je vermoedelijk de maan moeten vernietigen. En daar heb je wel wat energie voor nodig, hoor !
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee joh! Juist door de aanwezigheid van de maan draait de aarde steeds langzamer. Dit komt door de getijdenwerking van de zwaartekracht. Om dit voor elkaar te krijgen wordt iedere keer een klein beetje impuls van de draaiing van de aarde gejat. Gevolg is dat de maan steeds verder weg van de aarde raakt en de aarde langzamer gaat draaien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, maar voorlopig hebben we hem wel hard nodig om als aarde uberhaupt te kunnen bestaan als levensvatbare planeet. En de maan vernietigen zou dus behoorlijk effect hebben, alleen geen vertraging dus.
AWM
14 jaar geleden
En los daarvan, heeft de mensheid IMHO de middelen niet eens om de maan naar de maan te helpen...
Elke actie heeft een gelijke en tegengestelde reactie. Dus ja, het heeft invloed.

Alleen is het massaverschil van dien aard, dat de invloed op de draaiing van de aarde verwaarloosbaar klein is - in de verdere decimalen van promillages. Maar er is invloed - dat is een natuurkundige wet waar je niet onderuit komt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee het gewicht van die 2 auto's is te verwaarlozen ten opzichte van die van de aarde, en zal het dus ook niet beinvloeden.

Toegevoegd na 19 minuten:
2 moet ff uitgegumd worden, sorry
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet om op details te hameren of zo, maar hoe zijn alle auto's er ineens twee geworden?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
type foutje, die 2 moest er niet staan, maar kan er geen typex op doen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
;-p
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
:)