Waarom de "rare" molecuulformule voor azijnzuur

Azijnzuur (CH3COOH) kan toch veel makkelijker geschreven geworden als (C2H4O2) waarom gebruiken we dan de eerste? Alleen gemakzucht, of heeft het nog een reden?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
9.3K

Het beste antwoord

Omdat een molecuulformule ook de opbouw van het molecuul laat zien.

Je hebt een molecuulformule een structuurformule en een chemische formule

De CHEMISCHE formule is puur de opsomming van de elementen in het molecuul.

MAAR is was wat aan het rondzoeken en het blijkt dat er veel info op internet staat die deze 3 door elkaar husselt in het gebruik.

Voor waterstofperoxide staat er bijv:
"Het heeft de chemische formule H2O2 en structuurformule H-O-O-H." MAAR wikipedia schrijft: de molecuulformule is H2O2

CH3COOH geeft meer info hoe het molecuul in elkaar zit dan C2H4O2
Zie maar de link, die laatste kan ook zijn: 1,2dioxetaan of 1,3dioxetaan of methylformiaat

Dat zijn HELE andere stoffen met hele andere eigenschappen
amigo
12 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Omdat C2H4O2 ook een andere structuurformule kan hebben. dit betekent dat de stof andere eigenschappen heeft (denk aan kookpunt, dichtheid etc). Met COOH geef je aan dat het om een carbonzuur gaat en niet om een aldehyde of iets dergelijks.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De formule geeft de bouw van het molecule ook weer.
En de bouw van het molecuul geeft informatie over de eigenschappen. Het is al erg lang geleden dat ik scheikunde heb gehad, maar de link hieronder biedt meer info.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is allebei goed, maar CH3COOH geeft veel duidelijker aan dat azijnzuur een 'zuurgroep' heeft en maar een H-atoom kan afgeven. Dus dat vertelt ook echt iets over de structuur van het molecuul.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De minnaar mag even contact opnemen met z'n scheikundeleraar.
Voorgaande antwoorden zijn juist.
Maar in mijn opinie is de belangrijkste reden het feit dat azijnzuur (logischerwijs) een zuur is. Zo is het namelijk duidelijker dat azijnzuur in water een H+ ion afsplitst en dat het zuurrestion CH3COO- overblijft. Bij (bijna) elke zure stof wordt dit gedaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt te maken met molecuul- en structuurformule. Elke chemische verbinding kan op beide manieren worden weergegeven. CH3COOH is inderdaad alleen azijnzuur en C2H4O2 kan azijnzuur zijn maar ook 1,2-dioxetaan, 1,3-dioxetaan of Methylformiaat. Dus deze schrijfmethode is niet duidelijk genoeg. succes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
C2H4O2 is de formule voor dioxocyclobutaan, CH3COOH geeft met COOH aan dat het een alkaanzuur is.