Als een 10 km grote meteoriet aan de andere kant van de wereld zou inslaan zouden wij dat dan voelen?

En met voelen bedoel ik dan een trilling van de grond die net als bij aardbeving ontstaat. Of wat zou het eerste signaal zijn dat wij dan ontvangen van de inslag zelf?

erotisi
3 jaar geleden
1.6K
ronron1212
3 jaar geleden
De gevolgen zouden enorm zijn door een heel wat kleinere meteoriet is de wereld al eens bijna uitgeroeid.
Griffin
3 jaar geleden
@ronron1212 "De gevolgen zouden enorm zijn"
Maar voelen wij het?(als een aardbeving dunkt mij) Want dat is wat erotsi vraagt...
ronron1212
3 jaar geleden
@Griffin nogmaals ik geef hier geen antwoord maar een reactie.
SentWierda
3 jaar geleden
Wat bedoel je met 10 km? De doorsnee? De omtrek?
LeonardN
3 jaar geleden
@SentWierda In de regel geeft men een diameter weer van een meteoriet.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Diameter
https://nl.wikipedia.org/wiki/Meteoriet#Snel,_zwaar_en_soms_heel_oud
De diameter van deze meteoriet zou ongeveer 17 meter geweest zijn op het moment dat de meteoor de dampkring binnenkwam. Doorsnee kan het in ieder geval niet zijn, deze wordt namelijk in een oppervlaktemaat weergegeven. Dus bijvoorbeeld in m²
http://3e8.nl/metacognitie/denkfouten.php
Begripsfout: Doorsnede is hetzelfde als diameter.
Correct: Een doorsnede is een oppervlakte in vierkante meters. Een diameter is de dubbele straal
SentWierda
3 jaar geleden
@LeonardN. Dc vraagsteller heeft het over 10 km.
Een meteoriet met een diameter van 17 meter is dan een kiezelsteentje....

Antwoorden (1)

Deze meteoriet heeft dezelfde diameter als de meteoriet Chicxulub bij Yucatan (Mexico) die de dinosaurussen heeft vernietigd. Wij zouden dit zeker voelen en ons leven zou zeer ernstig in gevaar zijn/aan een zijden draadje hangen
Toen (66 miljoen jaar geleden) ontstonden honderden meters hoge tsunami's, enorme branden, het werd donker en koud op de aarde.
Bron: https://www.businessinsider.nl/dit-gebeurde-direct-na-de-inslag-van-de-meteoriet-66-miljoen-jaar-geleden-die-het-einde-betekende-voor-de-dinoaurus