Als iedereen op de wereld en ook alle dieren die kunnen lopen allemaal tegelijk dezelfde kant op zouden rennen, zou de wereld dan sneller gaan draaien

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (6)

Dat denk ik niet. De aarde is immers sterker dan de mens, dus waarschijnlijk ook dan alle levende wezens op de aarde.

Mvg,
MrMorrie1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sterker dan? Waarin gemeten, dit antwoord is niet onderbouwd..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar als je bedenkt dat de aarde meer dan 300 kilometer p/u draait, daar kan geen dier tegen op. De snelste diersoort is een vogel, die vogel kan iets van 250 kilometer. Ik denk dat het dus niet mogelijk is, de aarde is een planeet met een sterke atmosfeer. Maar ik kan ook een denkfout maken. Mvg,
MrMorrie1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
't maakt niet uit hoeveel maal groter iets is, dingen hebben altijd een wisselwerking op elkaar. Actie is reactie, hoe klein de actie ook moge zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een vogel die 250 km per uur gaat doet dat in de lucht, dit heeft dus geen (verwaarloosbaar) effect op de rotatiesnelheid van de aarde.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn excuses Mvg,
MrMorrie1
Als ze allemaal de goede kant op blijven lopen zonder ooit te stoppen. Het zou handiger zijn naar beide polen te lopen, dan kunnen ze op het eind uitrusten en is de versnelling van de rotatiesnelheid permanent.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dit is natuurlijk geheel theoretisch, want al deze dieren komen oceanen tegen, en gebergtes die ze niet kunnen beklimmen, klimaten waar ze niet tegen kunnen.

Maar stel dat ze allemaal over water kunnen lopen, en allemaal bij elkaar lopen. Dat wordt de rotatiesnelheid inderdaad veranderd. Of deze versneld of vertraagd is afhankelijk van de richting waarin al deze organisme lopen.

Je kan al deze organisme dan namelijk vergelijken met de maan. en over de maan is in wikipedia (dus niet perse waar) het volgende geschreven.

De Aarde heeft één natuurlijke satelliet, de Maan, die vlak na de vorming van de Aarde moet zijn ontstaan. De aantrekkingskracht van de Maan veroorzaakt getijden in de oceanen, stabiliseert de hellingshoek van de aardas en doet de rotatiesnelheid van de planeet langzaam afnemen.

Dus ja het kan. Maar je krijgt van mij heeeel veel respect als je t voor elkaar krijgt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
deze beredenering is uitgegaan van bepaalde natuurkundige begrippen, en de kennis van wikipedia.
Aan dit antwoord kan dan ook geen rechten worden ontleend:P
Om een idee te geven: Alle 7 miljard mensen samen passen in een bol met een middellijn van ongeveer 1 kilometer. De dichtheid van die bol is dan ongeveer 1, terwijl de dichtheid van de aarde ongeveer 5 is. Laten we aannemen dat met alle dieren erbij de dichtheid van dat bolletje ook ongeveer 5 is.
De middellijn van de aarde is ongeveer 12500 kilometer.
Als we het bolletje van 1 kilometer zouden verkleinen tot een knikker van 1 cm doorsnee dan delen we door 100.000, dus om de vergelijking correct te houden moeten we 12500 ook delen door 100.000, dat is 125 meter.
Stel je een grote knikker voor, ietsje hoger dan de Domtoren in Utrecht. Jij staat daarnaast met een knikker in je hand en die houd je tegen de grote knikker en je draait aan de kleine knikker. Ik vrees dat de beweging in de grote knikker die hierdoor veroorzaakt wordt onmeetbaar zal zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
correct, maar het antwoord is strict genomen dus: ja
de rotatiesnelheid zal beinvloed worden, maar die invloed is verwaarloosbaar klein.
Zoals je misschien nog weet van natuurkunde is de versnelling van een lichaam afhankelijk van de massa, en van de kracht die erop wordt uitgeoefend.

Met andere woorden, duw je met een bepaalde kracht tegen een speelgoed autootje, dan zal het een bepaalde tijd duren voor het speelgoed autootje 1 meter per seconde rijdt.
Duw je 2x zo hard tegen het autootje, dan duurt het 2x zo kort voordat het autootje diezelfde 1 meter per seconde rijdt.
Maak je het autootje daarna 2x zo zwaar, dan duurt het weer net zo lang als in de eerste situatie voordat het autootje 1m per seconde draait.

Hetzelfde gaat volgens mij ongeveer op voor draaien (rotatie).
Draai je aan een speelgoedtol van 100 gram met een bepaalde kracht, dan zal hij binnen een bepaalde tijd een rotatiesnelheid hebben van 10 omwentelingen per seconde.
Draai je met 2x zo veel kracht, dan zal de tol binnen de helft van die tijd al 10x per seconde draaien.
Draai je daarna met diezelfde dubbele kracht aan een tol die 2x zo zwaar is, dan duurt het weer net zo lang als in de 1e situatie voor de tol 10x per seconde roteert.

In het geval van de aarde, kun je die beschouwen als een tol met een massa van 5.974.200.000.000.000.000.000.000 kilo.

Stel dat een mens gemiddeld 20 newton achterwaartse kracht op de grond uitoefent bij het lopen, en er zijn 6 miljard mensen. Dan is dat dus 120.000.000.000 newton.

Laten we het ruim nemen en voor alle dieren 100x zoveel newton rekenen:
12.000.000.000.000 newton.
Zoals je ziet valt die kracht volledig in het niet bij het gewicht van de aarde. Om de aarde ook maar 1% sneller te laten draaien zouden alle dieren dus miljarden jaren dezelfde kant op moeten lopen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat je een mooi antwoord hebt, maar alle insecten alleen al op de wereld wegen meer dan de gehele mensheid, dus ik denk dat 100x het aantal Newton voor mensen te laag ingeschat is.
Een mooie reactie van Jove.
Alleen de laatste alinea klopt mi. niet.
De aarde zal alleen onmerkbaar versnellen/vertragen gedurende de tijd dat de levende have versnelt. Niet op het moment dat ze met constante snelheid 1 richting op blijven gaan. Want bij constante snelheid wordt de kracht uitgeoefent door de voeten geheel te niet gedaan door de weerstand. (actie = - reactie uit de natuurkunde)
Op het moment dat die levende have weer stopt wordt de beïnvloeding gelijk ongedaan gemaakt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja daar heb ik over nagedacht, en misschien heb je wel gelijk. maar in principe: kracht = versnelling. En de weerstand is lastig, want zodra de luchtlaag (atmosfeee) om de aarde mee versnelt, welke weerstand werkt die versnelling dan nog tegen? Immers, de aarde "hangt" in het vacuum van de ruimte
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad is kracht versnelling en zolang je versnelt , steeds harder gaat lopen , blijf je derhalve die kracht leveren. Versnel je niet meer dan lever je per saldo geen "nuttige" kracht meer.
Zou je wind in 1 richting veroorzaken dan versnel je nog steeds massa (lucht massa) in 1 richting en dat zou nog wel invloed kunnen hebben, totdat ook die wind zijn maximum snelheid bereikt heeft.