Wat is het verschil tussen alkanolen en alcoholen?

Behalve dat een alkanol maar één OH groep heeft en alcohol één of meerdere.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
6.2K

Het beste antwoord

Alkanolen hebben een rechte koolstofketen terwijl
(poly) alkoholen dat niet hoeven te hebben.
Dus is iedere alkanol een alcohol maar niet iedere alcohol is een alkanol.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

een alcohol heeft een C - O - H
en een alkanol heeft een C = O (C dubbele binding met O) met als voorwaarde dat deze O niet gekoppeld zit aan het eerste of laatste C atoom van de langste keten.
Een alkanol heeft dus helemaal geen OH groep
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou niet volgens
- mijn boeken
- mijn leraren
- mijnschool
En ik weet ook niet waar u dat vandaan haalt eerlijk gezegd
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oh sorry ik heb alkanon gedacht en te snel gelezen, het spijt me, er is geen verschil tussen een alkanonen alcohol, het is gewoon een andere benaming. Stoffen als metanol en propanol zijn alcoholen, maar worden ook wel alkanolen genoemd. Nogmaals sorry voor het ongemak.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sorry in de 2 e regel moet alkanol en alcohol staan ipv alkanonen alcohol
alcohol wordt nu alkanol genoemd en kan dus een of meerdere OH -groepen hebben
een alkanon heeft geen oH groep maar een zg dubbel gebonden O-atoom, het bekendste alkanon is aceton en de daaropvolgende is de MEK of wel de methyl-ethyl-keton
Om even terug te keren naar de alkoholen

er zijn zg 1-waardige alkoholen dus met 1 OH groep
en 2, 3 meerwaardige alkoholen
een voorbeeld van een 3 waardige alkohol is glycerine dat tegenwoordig, omdat het een alkohol is glycerol wordt genoemd
het eenvoudigste 1 waardige alkohol is methanol
met een C -atoom werd methylalkohol, of houtgeest genoemd
Met 2 C-atomen is ethanol, die je dus kan drinken
deze werd ook wel ethylalkohol, of zGewoon alkohol genoemd
Met 3 C-atomen is propanol maar nog altijd maar 1 OH groep
van propanol zijn 2 alkoholen mogelijk waarvan IPA, isopropylalkohol veel als oplosmiddel wordt gebruikt

Gerrit