Welke stof ruik je in het zwembad?

Het schijn volgens de docent geen chloor te zijn maar wat is het dan?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.3K
Cryofiel
12 jaar geleden
Wist die docent dat dan niet?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
haha jawel maar wij moeten een opdracht maken en hij wou het niet zeggen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou ik weet niet wat dag voor leraar is, maar die is volgens mij nog nooit in een zwembad geweest. Ruik maar eens aan een fles met gloor en vergelijk het zelf maar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inademen van chloordampen kan leiden tot bronchospasmen en inflammatie van de luchtwegen gaande tot een bronchoconstrictie. Een eenmalige blootstelling aan chloordamp kan ernstige gevolgen hebben zowel op korte als op lange termijn en moet steeds ernstig worden genomen.
hieraan kun je ook dood gaan
dus in een zwembad is het niet de chloor lucht die je ruikt

Het beste antwoord

Dit ruik je: Trichloorisocyanuurzuur. Ook bekend als symcloseen.

Dit is een wit poeder met een penetrante chloorlucht. In het water ontbindt het in het desinfecterende waterstofhypochloriet en cyanuurzuur.

Leer dit uit het hoofd en jouw docent staat met z'n mond vol tanden. :-))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cryofiel
12 jaar geleden
Interessant! Heb je ook een bron? Bijvoorbeeld een advertentie van een producent van dit spul?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja hoor, alstublieft! http://nl.exportpages.com/companyproducts/10850834292132107407/0.htm
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zelfs ik sta perplex van deze wijsheid.

Andere antwoorden (4)

Ammoniak, lijkt op chloor
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ph granulaat .. maar er zijn meer chemicaliën die men in het zwembad kan doen

Toegevoegd na 6 minuten:
Het kan kan zijn dat je de reactie van chloor ruikt:
Als mensen in het zwembad zwemmen, komen er allerlei stoffen in het water terecht, bijvoorbeeld zweet en urine. Deze reageren met het hypochloriet tot chlooramines. Dit zijn de stoffen die in je ogen prikken en de karakteristieke ‘chloorlucht’ van het zwembad veroorzaken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn nieuwe technieken die ervoor zorgen dat het zwembadwater minder chloor bevat, zoals zoutelectrolyse (ZE), ozon (O) of Advanced Oxidation System (AOS). De zwembaden die hiervan gebruik maken bevatten minder chloor dan bij de standaard systemen, maar zijn niet chloorvrij. Dat is wettelijk ook niet toegestaan. Dus het zou kunnen dat je één van deze 3 luchtjes ruikt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cryofiel
12 jaar geleden
Eh... WELK luchtje? Zoutelectrolyse is een methode. Het is geen stof, en geen luchtje. Ozon is wel een stof, en die stof kun je ruiken. AOS is weer een systeem. Systemen hebben geen luchtjes, hooguit de door die systemen geproduceerde stoffen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ozon bedoelde ik idd, AOS breekt chloorverbindingen sneller af in o.a. stikstof, water en koolzuur en zoutelectrolyse is een systeem waar in het zwembad zelf chloor uit zout produceren. hebben we 't toch weer over chloor... haha!
Schoonmaakmiddel ruik ik altijd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is juist die chloorlucht die jij bedoelt ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nein mann! Ik weet wel hoe chloor ruikt joh!
Nee, tis zo'n roze goedje waar ze de vloer mee schrobben.