Waarom stijgt de temperatuur van ijs in het begin niet als je het verwarmt?

Als je ijs verwarmt met water van 20 graden, stijgt de temperatuur pas als het ijs gesmolten is. Waarom niet eerder?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Bij een temperatuur boven het vriespunt is ijs geen ijs meer, maar water. IJs is water in vaste vorm, en voordat het warmer kan worden dan nul graden, moet 't eerst terugveranderen in een vloeistof.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Smeltend ijs onttrekt warmte uit zijn omgeving, dat gaat net zo lang door totdat alle ijs gesmolten is.
Gooi je zout op het ijs dan zal het wel smelten maar de omgeving koelt af naar 7 graden onder nul!.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De energie die je erin moet stoppen om een stof op te warmen, noemen we enthalpie. Deze enthalpie bestaat voor water uit de volgende:

* ijs
*overgang ijs-water
* water
*overgang water-waterdamp
* waterdamp

Voor al deze overgangen is energie nodig. Als je ijs uit je ijskast haalt is dit -18 graden. Gooi je hier warm water over wordt dit vrij snel 0 graden. Als het ijs 0 graden is, is er nog energie (enthalpie) nodig om water van 0 graden te maken.

Daarom stijgt de temperatuur niet, die energie wordt gebruikt voor de fase-overgang