Als je baas zegt `nu opdonderen`dan is dat gevaarlijk.
Maar als je buiten de donder hoort, dan is de gevaarlijke bliksem al geweest.
Als iemand een klap in zijn gezicht krijgt, dan is de klap zelf erger dan het geluid van de klap.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
goed gevonden
je bent een creatieve schrijver
ik zou graag wat
meer informatie van je verkrijgen dank bij voorbaat met vriendelijke groeten van

dirk geraerts
theresiastraat 27 bus 11
3500 hasselt
GSM +32 494 66 08 09
dirk.geraerts@hotmail.com
dirkgeraerts@gmail.com
mijn zelfgeschreven poëzie:
http://dirkgeraerts.sosblog.com

ik wens je nog een fijne aangename dag
en een gezellige avond thuis of elders

tot wedermailen, wederhoren en wederziens
daaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaag

Andere antwoorden (12)

Door de bliksem kan je getroffen worden, gevaarlijk dus. De donder doet alleen een beetje zeer aan je oren....!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bliksem is het gevaarlijkst.

Bliksem is een grote hoeveelheid energie waardoor je getroffen kan worden je kan er zelf aan dood gaan.

Aan donder is nog (bijna) nooit iemand dood gegaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hebt 't over hetzelfde; de elektrische ontlading die we kennen als onweer, is zichtbaar als bliksem en hoorbaar als donder. Wegduiken als je de bliksem ziet heeft geen zin, want je bent al te laat. Echter, in de gaten houden hoelang het duurt dat je de donder hoort, nádat je de bliksem hebt gezien, geeft een indicatie hoever de inslag bij je vandaan is geweest.
Overigens, het bliksemt soms ook tussen de wolken, dus elke bliksem betekent nog niet altijd een inslag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hij zei toch leg in t kort uit...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
...heb nog wel zo m'n best gedaan in de zinnen te snijden!
Ik heb dit al eens aan mijn oom Wout gevraagd, hij was van 1890 is 92 jaar geworden.
Nou die vertelde mij dat de donder het ergste was, dat lichten vond hij niet zo erg, maar die harde klap daar schrok hij altijd zó van.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
bliksem is het gevaarlijkst daar zit zoveel volt in. De donder is gewoon het geluid wat na de bliksem komt de bliksem gaat zo snel dat lawaai geeft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De bliksem. De donder is het geluid wat de impact van bliksem maakt. Van geluid is er nog nooit iemand doodgegaan. Van de bliksemflits ook niet trouwens, dat is alleen maar het licht wat vrijkomt.

Zowel donder als de bliksemflits zijn tot vele kilometers afstand waarneembaar en absoluut ongevaarlijk. Alleen beangstigend.

De bliksem is alleen ter plekke en als je daar prezies staat zal het niet meer goed met je gaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn moeder haar oom is gestorven doordat hij was geraakt door de bliksum. En vorig jaar een buurman of buurvrouw van mijn zus, ook overleden hierdoor. In nederland sterven er gemiddeld 5 personen per jaar hierdoor, als ik het goed heb.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wat wil je zeggen? Is er iets mis met mijn antwoord? Je reactie is/was wel een goed antwoord op mijn vraag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Och gunst, ja het had gewoon een antwoord op de vraag moeten zijn. Sorry.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1, mooi antwoord
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dankje
De bliksem is het gevaarlijkst, wordt hierdoor getroffen dan is de kans groot dat je het niet overleeft. De donder is alleen maar lawaai, doet alleen pijn aan de oren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als het gaat om je waarneming is het allebei ongevaarlijk. Als je de bliksem hebt gezien heeft ie je gemist. Als je de donder kunt horen was de inslag ook ver genoeg van je vandaan.
Maar als je bedoelt qua verschijnsel, dan is de bliksem gevaarlijkst. Als de lading verkiest om de weg naar aarde via jou, of dichtbij jou te nemen krijg je daar een flinke tik van mee. Op zijn minst zie je dan ineens sterretjes ;-)
En de donder? De ergste donderklap geeft je minder gehoorschade dan een gemiddelde mp3 speler op vol volume.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bliksem kan gevaarlijk zijn, Donder is het gevolg van bliksem ( inslag )
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je het in Teutoland (ken je de Grijze Jager...?) hoort donderen, dan is de bliksemflits voor jou waarschijnlijk ongevaarlijk :P
grapje, ;) de bliksemflits is een soort 'stroomstoot' en de donder is lawaai.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
de donder is gewoon het geluid.Daar word je hooguit een beetje hardhorend door. De bliksem is de flits en die is elektrisch geladen dus als je daar door getroffen word word je geelektrocuteerd dus dat is gevaarlijker. In het geheel noemt men het onweer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
donder= geluid.
bliksem= elektriciteit.

zelfs al kom je dicht genoeg bij de knal om serieuze gehoorbeschadiging op te lopen doet de stroomstoot de meeste schade.