Hoe komt het dat het in elke parfumerie hetzelfde ruikt?

Waar je ook binnenkomt, in elke parfumerie ruikt het hetzelfde. Terwijl men niet elke dag overal hetzelfde laat ruiken aan de consumenten. De "mix"van geuren is dus elke dag overal anders.

Hoe kan het dan toch dat het overal hetzelfde ruikt en welk bestanddeel veroorzaakt die algemene geur??

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (2)

Dat is het zelfde als wanneer je een willekeurige klas kleuters een willekeurige hoeveelheid potten verf in willekeurige kleuren geeft en ze er mee laat doen wat ze willen: aan het eind van de dag zijn ze allemaal ongeveer hetzelfde bruin, maakt niet uit met hoeveel en welke kleuren je begonnen bent.

Zo mengen ook de geuren in een parfumerie zich elke dag tot hetzelfde stinkende mengelmoesje dat je tientallen meters voor de gevel al tegemoet komt. Overigens is het niet eens per dag, die walm blijft tijdenlang hangen en wordt elke dag opnieuw aangelengd. Maar het blijft allemaal ongeveer hetzelfde 'bruin' .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
IK mag hopen Marleen dat dat 'stinken'een persoonlijke ervaring is. Telkens als ik langs Douglas loop moet ik mij inhouden om niet naar binnen te gaan om luchtjes te ruiken/ testen. Dit geeft natuurlijk wel die parfumeriecombinatielucht. Als geboren en getogen plattelander kan ik evenwel genieten van de 'luchten' in de natuur welke ook per lokatie een éénheidsreuk van kuilgras en gier o.i.d.zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik KAN niet eens naar binnen, omdat ik voor de deur al geen adem meer kan halen. Daar heb ik al een beetje last van als er voor me iemand loopt die het verschil niet kent tussen douchen en deo gebruiken (en doucht met deo) , maar in een parfumerie zit ademhalen er ECHT niet in. Gelukkig ben ik allergisch voor alle mogelijke parfum en MAG ik het ook niet eens gebruiken, maar prettig is anders. Het slaat me gewoon op de luchtwegen.
Met de lucht van gier en kuilgras heb ik overigens geen problemen; die zijn wellicht niet altijd even lekker (al zijn de associaties uitsluitend positief), maar ze slaan in elk geval nooit op mijn luchtwegen.
Die algemene geur komt waarschijnlijk van een parfumverdamper. Ik denk dat ze die standaard in zo'n winkel hebben aanstaan, zodat altijd een ''lekker'' geurtje uit de winkel komt. Het ''lekkere'' geurtje dient als lokkertje voor het kopend publiek. In feite hetzelfde als bakkers in winkelcentra en grote winkels doen: de geur van vers brood wordt in de winkel verspreid zodat het publiek er zin in krijgt.