Moet ik, als ik een concentratie van een stof wil rekenen, altijd in g/l rekenen of mag ik ook met g/ml rekenen?

kan ik dat doen of moet ik altijd, ook al heb ik bv. 7.1 ml en 110 gram, de milliliters naar liters rekenen?

Toegevoegd na 18 uur:
Om de vraag meer op te helderen: Ik heb suikersoort A en suikersoort B, Suikersoort A kan 5g in 100ml water opgelost worden en suikersoort B kan 9g in 100ml water opgelost worden.

Ik wil van suikersoort A 70ml en van suikersoort B 40ml met elkaar mengen.

wat is dan de concentratie van de ontstane mengsel?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
4.3K
Reddie
9 jaar geleden
Nee, dat maakt niets uit. Je moet de eenheden er toch altijd bij vermelden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
(a) Je mag in elke eenheid rekenen als je maar steeds dezelfde gebruikt.
(b) Bij de hoeveelheden die je noemt kan iets geks gebeuren. Stel je hebt 110 gram gipspoeder en 7.1 ml water. Het gips zal alle water opzuigen en je houdt een nog steeds vrij droog poeder over (bij de hoeveelheden uit je voorbeeld). spreek je dan van ' in water opgelost gips of over ' de concentratie aan gips per ml water?
(c) meestal druk je oplossingen uit als de stof die weinig voorkomt, opgelost in de stof die veel voorkomt. Een andere mogelijkheid is een percentage gebruiken Zou je bijvoorbeeld 7.1 ml water mengen met 110 g zuiver (watervrij) zwavelzuur (wat best gevaarilijk is zonder de juiste voorzorgen, maar heel goed mogelijk) dan spreekt niemand over het mengsel als een oplossing van 110 g zwavelzuur (dat is ca. 58 ml) in 7.1 ml water, maar over 87% zwavelzuur.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Om de vraag meer op te helderen: Ik heb suikersoort A en suikersoort B, Suikersoort A kan 5g in 100ml water opgelost worden en suikersoort B kan 9g in 100ml water opgelost worden. Ik wil van suikersoort A 70ml en van suikersoort B 40ml met elkaar mengen. wat is dan de concentratie van de ontstane mengsel?

Antwoorden (2)

Het maakt niet uit of je grammen per liter of per milliliter als eenheid opgeeft, maar er zullen weinig stoffen zijn waarvan 110 gram volledig oplost in 7,1 milliliter water. Als de oplossing zogezegd verzadigd is kan er niet meer stof oplossen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hallo Maarten, meestal wel maar het hoeft niet; een behoorlijk aantal stoffen is in elke verhouding mengbaar. Zie ook de reactie naar de vraagsteller.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je hebt gelijk. Ik heb me beperkt tot het begrip oplossen bij mijn antwoord.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Om de vraag meer op te helderen: Ik heb suikersoort A en suikersoort B, Suikersoort A kan 5g in 100ml water opgelost worden en suikersoort B kan 9g in 100ml water opgelost worden. Ik wil van suikersoort A 70ml en van suikersoort B 40ml met elkaar mengen. wat is dan de concentratie van de ontstane mengsel?
Op zich maakt dat niet uit, als je g/l vergelijkt met g/ml is het enige verschil ook maar die 'milli' wat gewoon 10^-3 betekent.

Tenzij er bijvoorbeeld naar de SI-eenheden wordt gevraagd natuurlijk, maakt dat dus niet uit.

Wel opletten waar je over spreekt, bij verschillende gedefinieerde concentraties verschillen de afspraken. Zo moet je weten of je over de verhouding t.o.v. het totaal spreekt of over de verhouding op zich zoals bijv. bij massa-massa percentages.

Om de principes even te verduidelijken a.d.h.v. je voorbeeld:

5g/100ml = 0,05 g/ml

wil je dit omrekenen naar g/l wordt het dus eigenlijk: 0,05 g / 10^-3 l = 0,05 . 10^3 g/l = 50 g/l

9g/100ml wordt uiteindelijk op eenzelfde manier 90 g/l

Uitrekenen hoeveel suiker er zit in suikersoort A kan dan als volgt: 70 ml . 50 g/l = 3500 ml.g/l

je kan die liters dan wegdelen en dan wordt dat 3500 mg en dat is 3,5 g. Zoals je ziet hetzelfde resultaat dan wanneer je had gerekend met 0,05 g/ml: 70 ml * 0,05 g/ml = 3,5 ml.g/ml en dan deel je de milliliters weg: 3,5 g

Voor suikersoort B doe je hetzelfde: 40 ml . 0,09 g/ml = 3,6 g

Op zich kan je de concentratie van het uiteindelijk ontstane mengsel niet berekenen a.d.h.v. deze gegevens omdat de massa van een mengsel wel altijd gelijk is aan de som van de massa's van de oorspronkelijke producten maar dat geldt niet voor het volume. Een mengsel van 70 ml van oplossing A en 40 ml van oplossing B hoeft dus niet per se 110 ml te zijn. Laat ons er van uitgaan dat dan nu wel zo is dan deel je opnieuw door die 110 ml en dan is de concentratie:

31,8 g/l voor suikersoort A
32,7 g/l voor suikersoort B
64,5 g/l voor de totale suiker.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ik heb het als volgt gedaan: 5*70/100= 3.5 g , 9*40/100 = 3.6 g
bij elkaar opgeteld: 3.5 + 3.6 = 7.1 g
en de volumes van 3.6 en 3.5 opgeteld: 70 + 30 = 110 ml concentratie: 7.1 / 110 ≈ 0.065 g/ml moet ik hietbij stoppen of moet ik het naar g/l rekenen?
WimNobel
9 jaar geleden
0.065 g/ml is niet fout maar staat een beetje raar. Ik zou 65 g/l schrijven. Of misschien nog beter: in termen van de gegevens van de opgave. In de opgave is sprake van suikers waarvan een bepaald gewicht in 100 ml kan worden opgelost. Je antwoord zou dus ook kunnen zijn dat van het mengsel 6,5 g in 100 ml opgelost kan worden.
Tenslotte, Daki geeft aan dat er soms naar SI-eenheden gevraagd wordt. Dan is het antwoord 65 kg/m³.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Er stond niet in de vraag dat ik het naar g/l moest rekenen: er stond alleen ''bereken de concentratie van de ontstane mengsel''
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dan is in principe elke eenheid juist, op voorwaarde dat de afspraken rond die eenheid gevolgd blijven maar voor de toevoegsels milli, kilo e.d. verandert daar niets aan.