Welke scheidingsmethode wordt er gebruikt om theobromine in cacao aan te tonen?

Goedemiddag,

Wij willen voor ons profielwerkstuk theobromine aantonen in cacao. We weten dat we hiervoor HPLC moeten gebruiken, maar er zijn een aantal scheidingsmethode. We kwamen er zelf niet aan uit welke van de drie we moeten gebruiken.
-Reversed phase chromatografie
-Normal phase chromatografie
-Ion-exchange chromatografie

Hopelijk kunnen jullie ons helpen

Groetjes Martine en Timothy

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Het beste antwoord

Normale fase; zie de (best ingewikkelde) procedure.

Het probleem met (gas) chromatografie is dat het vrij grote gehalte aan vetten in cacao storend werkt. Zie de bron, experiment gedaan op de TU Delft. Of je hier met hogedruk-vloeistofchromatografie onderuit komt lijkt me discutabel.

Het voorschrift dat ik vond (tweede bron) begint dan ook met het ontvetten van de cacao; dus dit zul je als voorbereiding moeten doen. Voor zover ik uit het voorschrift, dat zeer uitgebreid is, kan opmaken werk je met de normale fase. Het lijkt me geen eenvoudige klus, gezien de vele hulpmiddelen en randvoorwaarden. Misschien zijn er eenvoudiger methoden, maar dit is er in elk geval een. De bron geeft de werkwijze als .pdf; gezien hoe ingewikkeld dit is moet je dit ' recept' echt bij de hand houden.
Het lijkt me voor een profielwerkstuk geen eenvoudige opgave. In elk geval is ontvetten als voorbereiding wel de sleutel tot de rest van de bewerking(en). Succes ermee!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Heel erg bedankt!