Komt door het draadje tussen het zakje en het labeltje. Draadjes van boven de evenaar zijn linksom getwijnd en beneden de evenaar altijd rechtsom. Vergelijk die draadjes maar eens met behulp van een vergrootglas. ;-)

Toegevoegd na 46 minuten:
Om verwarring te voorkomen. Het is absoluut een leuke vraag maar het antwoord ligt natuurlijk besloten in de manier waarop het draadje getwijnd (gedraaid) is. Simpele draadjes zijn samengesteld uit twee dunnere draadjes, waarvan de vezels een bepaalde richting gedraaid zijn. Die hebben de neiging om terug te draaien. Als je nu twee van die draadjes tegen elkaar aanhoudt, rollen ze zich in tegengestelde richting op tot een dikkere draad. Hang je daar een gewicht aan (door natmaken theezakje bijvoorbeeld) dan draait die draad weer terug. Da's alles, hoewel ik de mogelijkheid openlaat dat landen beneden de evenaar hun theezakjesdraadjes precies de andere kant uit draaien dan theezakjesdraadjesfabrikanten van boven de evenaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En als ik dan een theezakje uit Nederland meeneem naar Afrika? Hoe draait dat dan, opeens naar links?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1 Goed antwoord.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geen idee! Maar ik sluit niet uit dat het draadje zich door magnetische krachten of de rotatie van de Aarde ter hoogte van de evenaar omdraait. Reisje Kaapstad of Melbourne boeken en op dat moment goed blijven kijken, zou ik zeggen. Enne, niet vergeten theezakjes mee te nemen, natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Magnetische krachten op katoen? Als je antwoord klopt draait je DE theezakje die je vanuit Nederland meeneemt op elk halfrond dezelfde richting op. Je antwoord komt overeen met het antwoord dat in de link bij Ruth staat en lijkt me plausibel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Inderdaad zullen er geen aardmagnetische krachten mee spelen hier.
Terecht werd gesteld door keesvi dat het door de bouw van het draadje komt. Jammerlijk vind ik dat hier de suggestie werd gewekt dat het in afrika anders is. Hooguit worden de touwtjes daar andersom gewikkeld maar door een geografisch verschil komt het absoluut niet. Ook het draaien in een richting van het putje begint steeds meer op een 'selffulfilling prophecy' te lijken. Op hoog niveau is er nooit aangetoond dat dit juist is.
Het draaien van het theezakje wordt veroorzaakt doordat het gewicht van het theezakje als het uit de pot gehaald wordt, zwaarder is geworden. Het draadje waaraan het zakje hangt is gesponnen en getwist waardoor er een bepaalde spanning ontstaat in het touwtje. Deze spanning houdt het touwtje bij elkaar en geeft dus de vastigheid aan het touw. Volgens de wet van Newton dient er een evenwicht te zijn. Als het zakje zwaarder is geworden, is het bestaande evenwicht in het touwtje verstoord en wordt er een nieuw evenwicht gezocht. Dit nieuwe evenwicht ontstaat doordat het draadje iets uit elkaar draait. Het zakje draait dan mee. Welke kant het zakje uitdraait hangt af van de manier waarop het touwtje getwist is, t.w. rechtsom of linksom.
Als een zakje ten noorden van de evenaar linksom draai, zal hij ten zuiden van de evenaar ook linksom draaien. Andere beweringen zijn sprookjes. Alleen de zwaartekracht (gewicht) die op het zakje wordt uitgeoefend is van invloed op het zoeken naar nieuw evenwicht en de zwaartekracht is overal op de aardkloot, wel niet overal gelijk, aanwezig.

Iets over touw:
De touwsoorten worden veelal machinaal vervaardigd; de vezels worden rechtsom ( “met zon”, z) gesponnen tot draden of kabelgarens. Een aantal kabelgarens linksom ( “tegen zon”, s) geslagen, vormt een streng of kardeel; drie mét zon geslagen strengen vormen het garenwantslag; vier mét zon geslagen strengen om een hart van dezelfde touwsoort vormen een kardeelslag; drie of vier tegen zon geslagen einden wantslag vormen een kabelslag. Door deze wijze van ineendraaien wordt het uiteendraaien tegengegaan, de nodige vastheid en sterkte gegeven en het indringen van water belemmerd.