Hoe kun je dronken worden van alcohol?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Door het te drinken. Of bedoelde je dat niet? ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, inderdaad niet :) Deze site dient niet voor vragen waar zo een simpel antwoord op te geven is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je het teveel drinkt, kun je eraan sterven... Zo dronken dat je het lichaam voorgoed moet verlaten...

Het beste antwoord

Opname in het lichaam
Alcohol wordt gedronken. Via de slokdarm komt het in de maag terecht. Via de maagwand wordt 20% van de alcohol in het bloed opgenomen. De rest gaat via de maag in de dunne darm. In de dunne darm wordt de alcohol snel in het bloed opgenomen. Na de dunne darm gaat het bloed naar de lever. Daar wordt de alcohol afgebroken.

Via het bloed bereikt de alcohol na een minuut of 10 de hersenen en vanaf dat moment ben je onder invloed. Als er voedsel in de maag zit, duurt de opname van de alcohol iets langer. In de hersenen beïnvloedt alcohol de manier waarop zenuwen signalen aan elkaar doorgeven. Zenuwen doen dat met behulp van bepaalde stofjes. Deze stofjes worden overdrachtsstoffen genoemd. Alcohol beïnvloedt vooral de werking van de stofjes gaba en glutamaat.

Verdoving hersenen
De alcohol verdooft de hersenen. Dit heeft allerlei effecten op je stemming en gedrag. Zo vallen remmingen weg, vermindert je geheugen en concentratie en verdwijnt je zelfkritiek. Hoe meer je drinkt, hoe sterker de effecten.
Zo word je dronken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedankt!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar hoe kan alcohol eigenlijk je hersenen verdoven? Waarom doet bijvoorbeeld cola dat niet? Welke bepaalde substantie heeft cola niet die alcohol wel heeft?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daar is het alcohol voor om je doen verdoven.En in cola zit geen alcohol.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar ik bedoel echt in de alcohol zelf. Niet de alcohol in drank, maar in de alcohol zelf. Welke substanties zitten daarin die een mens dronken kunnen maken?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
'De alcohol' zoals jij zegt bestaat niet uit substanties. Het is een pure stof genaamd ethanol ook wel ethylalcohol. De chemische formule is C2H5OH. Molekuulformule CH3CH2OH. Typerend voor wat in de scheikunde alcoholen genoemd worden is de aanwezigheid van de OH-groep (1 atoom zuurstof en 1 atoom waterstof). Van de alcoholen, die een oplopende reeks vormen, waarbij elke volgende een CH2-groep meer heeft tov zijn voorganger zijn de eerste twee het bekendst: Methanol (CH3OH) en Ethanol (C2H5OH). Spiritus bestaat voor het grootste deel uit methanol en ethanol is de alcolhol die je in sterke drank terugvindt.

Andere antwoorden (6)

Door het te drinken.
Van kijken naar alcohol is nog nooit iemand dronken geworden...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een deel van de alcohol komt in je hersenen terecht en verdooft deze,waardoor je niet meer rationeel kunt handelen. Ik had trouwens verwacht dat iemand met jouw gebruikersnaam die vraag niet hoefde te stellen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Stom-dronken...

Toegevoegd na 6 minuten:
Het verlamt de willekeurige spieren en reactie-vermogen... Grenzen worden verlegd in jou door je lichaam dat niet meer zo functioneert als zonder alcohol...

Maar je moet het drinken om er dronken van te worden...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alcohol komt via de slokdarm, de maag en de dunne darm in je bloed terecht. Alcohol komt dus ook in je hersenen terecht. Dat is een belangrijke plek, want daar worden veel functies van je lichaam bestuurd. Je hersenen raken door de alcohol verdoofd.

Bij een kleine hoeveelheid alcohol is dat niet zo erg; de meeste mensen worden er alleen wat vrolijker van. Maar als je te veel drinkt wordt dat verdovende effect veel duidelijker. Je reactievermogen wordt minder: alles gaat trager. Je hoort en ziet minder goed, je kan minder goed lopen en je gaat minder goed praten. Vaak wordt je ook erg moe! Dan ben je dus dronken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alcohol is een vergift dat inwerkt op het zenuwstelsel. Gewoonlijk wordt het gedronken en komt het via het spijsverteringsapparaat in de bloedbaan terecht. Door alcoholdamp in te ademen komt het via je longen veel sneller in de bloedbaan en is het al in enkele seconden in de hersenen. Er zijn zelfs mensen die alcohol direct in de bloedbaan spuiten, maar dat loopt meestal verkeerd af.
Beide laatste methoden zijn LEVENSGEVAARLIJK!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alcohol schakelt je kleine hersenen tijdelijk uit. De kleine hersenen zijn onder andere verantwoordelijk voor de co-ordinatie van je spierbewegingen en informatieverwerking.
Vandaar het zwalken, je bierglas laten vallen, niet meer weten wat je vertelde, etc.