Zou een olieramp zoals in de Mexicaanse Golf ook op natuurlijke wijze kunnen gebeuren?

Deze keer is de olielek ontstaan door het boren naar olie. Zou dit ook op een natuurlijke wijze kunnen gebeuren?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Door het schuiven van de aardlagen (sedimenten) is het heelwel mogenlijk dat er olie naar de oppervlakte sijpelt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

dat denk ik wel,
als er op zon stuk land een aardverschuiving plaatsvindt dan kan dat ook gebeuren denk ik
13 jaar geleden
Ik denk het wel. Als door een aardbeving zo'n grote olievoorraad 'bloot' komt te liggen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op de plek waar het nu is gebeurd is die kans niet groot dat er spontaan een olielek ontstaat. De olie zat in dit geval zo'n 5 kilometer diep. De druk van anderhalve kilometer waterkolom en zo'n drie kilometer gesteente houdt zo'n bel netjes op zijn plaats.
Diezelfde druk zorgt er helaas nu voor dat er door een heel klein gaatje toch met gemak heel veel olie naar boven gutst.