Waarom gaat het lengen van de dagen bij zonsondergang sneller dan bij zonsopkomst?

Komende week gaat de zon in een week tijd 12 minuten later onder, ze komt echter maar 3 minuten eerder op.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.5K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Is het bij korter worden van de dagen andersom?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Langer worden

Het beste antwoord

Dat komt omdat de klokken niet kunnen inspelen op de astronomische werlijkheid.1 jaar is 356,25 omwentelingen om de aardas.Maar in die tijd gaan we 1 x rond de zon.Voor een grotere zuiver heid had het mooi geweest als de aarde er 360 dagen over deed.Ook is de afstand van de zon niet constant.s winters 152 milj km s zomers rond 149milj km.feitelijk komt er iedere dag , iedere avond evenveel daglicht minuten er bij als de ochtend .Maar de klok laat ons denken dat er s avonds meer minuten bij komen dan s ochtends.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Dit komt door de manier waarop zonsopkomst en zonsondergang gemeten worden. Deze wordt bij zonsopkomst gemeten op het moment dat de bovenrand van de zon boven de horizon komt. Zonsondergang, echter, wordt gemeten vanaf het moment dat de bovenrand weer verdwijnt. Dat betekent dat de hele diameter van de zon ook eerst moet verdwijnen. Dit is anders dan bij zonsopkomst waar alleen het bovenste puntje telt als zonsopkomst.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Complete uitleg met grafiek staat in de bron.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De zonnedag loopt niet gelijk met ons uurwerk.
Als gevolg daarvan staat de zon niet alle dagen om exact 12 uur in het zuiden. (1 uur bij zomertijd).
Als gevolg daarvan is de laatste zonsopgang een paar dagen NA de kortste dag en de vroegste zonsondergang een paar dagen VOOR de kortste dag.
21 december blijft wel de dag dat de zon het kortste boven de horizon is.
En vanwege deze verschuiving mbt onze kloktijd krijg je inderdaad dat nu de zonsondergang 's avonds sneller in tijd verschuift als de zondsopgang.