Kan in het lichaam ook onvolledige verbranding plaats vinden?

Onvolledige verbranding treedt op als er te weinig oxidator aanwezig dus gebeurd dit ook in het lichaam als je geen zuurstof krijgt?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.4K

Antwoorden (4)

Wanneer je lichaam in korte tijd veel energie moet aanvoeren, krijgt het niet genoeg zuurstof om alle verbrandingen correct uit te voeren. Hierdoor vindt er maar één deel van de dissimilatie van glucose plaats, namelijk de glycolyse. Door de soort elektronenacceptoren die hierbij worden gebruikt, ontstaat er als eindproduct melkzuur in je spieren.
Als je dus een explosieve inspanning doet, krijg je 'verzuurde spieren'.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mensen die ongezond leven en vooral eten, krijgen op den duur darmproblemen waardoor het voedsel onvoldoende zal verteren.
Er blijven allerlei gifstoffen achter in de darmen en de darmen zullen langzaam vol met slijmachtige stoffen gaan zitten waarin ook de verkeerde bacterieën de kans krijgen zich te vestigen.
Gevolg: slechter wordende weerstand, vaker ziek, buikkrampen, slechte conditie, lusteloos enz.
Uiteindelijk vaak gevolgd door ernstige darmziektes.
Stinkende ontlasting en verkeerde kleur hiervan.
Door het vervuilen van de darmen kan zuurstofrijk bloed, onvoldoende in de darmwand komen.
Het krijgen van diaree is een reactie van het lichaam om de boel schoon te maken.
Vooral jongeren hebben vaak met dit probleem te maken, door het eten van junkfood.
Dit is ook de meestvoorkomende reden van onvolledige verbranding van het voedsel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alleen bij een kleine groep pasgeboren baby's die borstvoeding krijgen kan wel eens een kleine periode volledige verbranding plaatsvinden.

Moedermelk wordt dat volledig opgenomen en de baby hoeft soms twee weken niet te poepen!

Bij volwassenen is het onmogelijk.

Toegevoegd na 5 minuten:
Oeps, ik lees volledige verbranding. Sorry voor mijn slordigheid.

Er vindt bijna altijd onvolledige verbranding plaats bij westerse eetgewoonten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Toen ik leerde over anaerobe verbanding bij mensen en bij planten (product: alcohol), hoopte ik dat ik door mijn adem in te houden dronken kon worden :D
Maar nee dus, anaerobe verbranding bij mensen wordt inderdaad melkzuur en dat voel je in je spieren -> verzuring -> pijn :(