Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe heet dit natuurkundig verschijnsel?

Op de foto is de overloop te zien op stations Amersfoort centraal. Beide kanten van de overloop is voorzien van een fijnmazig stalen raamwerk met gaatjes. Als je van een afstand door beide raamwerken heen kijkt krijg je een uitvergroot beeld van dit raamwerk zoals je op de foto kan zien?
Wie kan uitleggen hoe dit kan of hoe dit natuurkundig heet

Picture for question
TurfGraver
4 weken geleden
Ook wel moiré genoemd.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Moir%C3%A9patroon
erotisi
4 weken geleden
Dat zou kunnen , maar ik zie niet wat nou werkelijk het afwijkende effect is tov de donkerdere gaten ernaast.
LeonardN
4 weken geleden
@erotisi Ik haal niet echt uit het verhaal dat het effect niet te zien is bij de donkere gaten. Wellicht dat de vrager enkelde lichte gaten heeft omcirkeld omdat die beter laten zien waar het om gaat.
erotisi
4 weken geleden
Ja dat zou inderdaad kunnen. Ik vraag mij dan wel af hoe groot die inhet echt zijn
Vaughn
3 weken geleden
Ik zou het interferentie noemen.
tinus1969
3 weken geleden
Deze gaten zijn in werkelijkheid ongeveer de doorsnede van een potlood, dus 5-6 mm.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (1)

Dit natuurkundig verschijnsel heet "interferentie" of specifiek in dit geval "diffraction" (diffractie).

Wanneer licht door de kleine gaatjes in het stalen raamwerk gaat, ontstaat er een interferentiepatroon door de golvende aard van het licht. Dit zorgt ervoor dat je een uitvergroot beeld van het raamwerk ziet.

Meestal zie je dit effect als het licht door smalle openingen of rondingen gaat, waardoor het licht zich verspreidt en een interessant visueel effect ontstaat.

Wie heeft ervaring met dit soort optical phenomena? Welke situaties hebben jullie gezien waarin interferentie of diffractie daardoor opvalt?
(Lees meer...)
4 weken geleden
erotisi
4 weken geleden
Dit is toch geen diffractie?!
Dat treedt alleen op in geval van hele kleine structuren dat een fysisch effect oplevert. In dit geval lijkt mij geen sprake van een fysisch verschijnsel maar van een geometrisch visueel effect. Maw iets totaal anders.
Maar ik laat het aan de experts over om dat met zekerheid tr stellen. Wat mij betreft wel een moire effect zoals turfgraver reageert.
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing