Hoeveel warmte levert een 'bloempotkachel'?

Ik zag online een soort constructie met een terracotta bloempot en waxinelichtjes.
Dit zou als kachel kunnen werken, maar hoeveel warmte levert dit op?

Picture for question
een jaar geleden
2.5K
TurfGraver
een jaar geleden
Als serieuze, alternatieve bron van warmte is deze bloempotlamp niet geschikt. De bloempot doet namelijk niks om de door de waxinelichtjes afgegeven warmte verder te vergroten: er ontstaat simpelweg niet méér warmte.
tinus1969
een jaar geleden
Teveel warmte; de bloempot wordt gevaarlijk heet https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/4156065/je-huis-verwarmen-met-een-bloempotkachel-hoe-verstandig-is-dat
Rieneke1
een jaar geleden
De warmte die dit geeft is verwaarloosbaar. De hoeveelheid fijnstof en microfijnstof die het oplevert is daarentegen erg groot.
Amadea
een jaar geleden
En bovendien is er grote kans dat de bloempot de hitte niet goed verdraagt en uit elkaar knalt. Een krantenartikel over iemand bij wie dat gebeurde maakt duidelijk dat je dit echt niet moet doen!
Ritsuka
een jaar geleden
Bedankt iedereen voor de duidelijke info!

Antwoorden (2)

"Ik begrijp dat mensen op zoek gaan naar alternatieven in deze tijden, maar dit is een slecht idee", waarschuwt brandpreventieadviseur Tim Renders. "Enerzijds blijkt uit Nederlands onderzoek dat zo'n bloempotkachel de ruimte niet eens echt opwarmt. Anderzijds is het levensgevaarlijk."
Een theelichtje levert ongeveer 30 watt warmte op, wat voor vier theelichtjes dus overeenkomt met 120 watt – ongeveer evenveel als wat een menselijk lichaam in rust aan warmte produceert. Stel dat we een piepklein huis (4 x 4 x 2,5 meter) willen verwarmen tot 20 graden bij een buitentemperatuur van nul graden. Daar is, bij een gemiddelde isolatiewaarde van het gebouw, bijna 8.700 BTU/uur of 2.550 watt voor nodig. Dat zijn dus 85 theelichtjes.
fremar
een jaar geleden
Dit geeft GEEN warmte. De warmte wordt door de waxinelichtjes gegenereerd, dat wordt niet meer of minder door de bloempot. 5 waxinelichtjes in een normale houder geeft dus evenveel warmte, als vijf onder die bloempot.
===
De bloempotkachel geeft 0 warmte.
===
Of als je stelt dat de kachel warmte afgeeft, dan is dat enkel wat deze opneemt, en is het dus netto gezien altijd 0.
Toegevoegd op 15 oktober 2022 19:11: tekst
een jaar geleden
crispy
een jaar geleden
En wat is nu het antwoord, hoeveel warmte komt er vrij uit dit systeem?
LeonardN
een jaar geleden
Geen = 0 = niks.
LeonardN
een jaar geleden
De warmte komt van de waxinelichtjes de 'bloempotkachel' doet niks. Net zoals een openhaard geen warmte geeft, het is het hout dat je erin verbrandt dat de warmte geeft.
erotisi
een jaar geleden
Ik kan me wel voorstellen dat de warmte lokaal langer blijft hangen en hierdoor meer warmte daar geeft.
LeonardN
een jaar geleden
Het is enkel een ander moment van afgifte, maar ook van opname. De bloempotkachel moet eerst verwarmd worden. Dat moment zal de kamer minder verwarmd worden. Eigenlijk verschuif je dus enkel wanneer het warm wordt. De hoeveelheid warmte wordt niet meer. Dat kan ook niet, waar zou die warmte vandaan moeten komen?
Ritsuka
een jaar geleden
Vond het idee ervan ook al vreemd. Je hebt maar een paar waxinelichtjes, hoe zou dit MEER warmte kunnen worden.
tinus1969
een jaar geleden
Ik denk dat het antwoord van LeonardN niet klopt, of anders bezigden het punt is. Het punt is, dat de warme verbrandingsgassen van de waxinelichtjes blijven hangen onder de bloempot. Dat heeft twee effecten; de hogere lokale temperatuur versnelt de verbrandingsreactie (het systeem produceert dus ook meer warmte!); en de bloempot wordt warm en produceert warmtestraling die lokaal veel effectiever verwarmt dan wanneer de warme lucht door de hele ruimte verspreidt.
erotisi
een jaar geleden
Ik vraag mij af of de hogere temperatuur in de bloempot effect heeft op de verbrandingssnelheid. Die vlam van 1400 graden zal hier niet warmer van worden.