Waarom zuigt een zwartgat ook licht op tewijl licht toch niet uit atomen bestaat?

een jaar geleden
1.1K
erotisi
een jaar geleden
Fotonen hebben ook massa
Thecis
een jaar geleden
Erotisi
Fotonen hebben juist géén massa. Fotonen zullen altijd met de lichtsnelheid c reizen. Iets met massa kan onmogelijk met de lichtsnelheid reizen.
erotisi
een jaar geleden
Fotonen hebben geen rustmassa. Maar met e=mc2 kun je ze wel een maasa toeschrijven

Antwoorden (1)

Als eerste alvast de spoiler, een zwart gat zuigt geen licht op.

Maar om zwarte gaten iets beter te begrijpen, moeten we het over ruimte-tijd hebben. En ontsnappingssnelheid.
Als eerste ruimte-tijd. Dat is de 3D ruimte zoals je alles om je heen ziet en de tijd zoals wij het kennen. Het blijkt dat de 2 niet los van elkaar te zien zijn. Vandaar dat het ruimte-tijd heet.
Alles in de ruimte volgt een recht pad. Alhoewel, een recht pad? Nee, het volgt de ruimte-tijd. En dat is een lastige. Want massa vervormt dit nog eens. een recht pad kan dan ineens gekromd zijn. Visualiseer een trampoline waar je een gewicht in legt (een bowlingbal bijvoorbeeld). Die laat een soort deuk achter. Als je nu een tennisbal (of knikker) er langs wilt laten rollen, zie je dat deze om de bowlingbal heen gaat draaien.
In dit filmpje is dat ook mooi weergegeven:
https://www.youtube.com/watch?v=MTY1Kje0yLg

Licht doet hetzelfde. Die volgt een "recht" pad door de ruimte. Maar als er ergens een gewicht ligt (een zware ster bijvoorbeeld) kan die ster zo zwaar zijn dat licht niet meer rechtdoor gaat, maar wat afgebogen wordt. Onze zon doet dit ook al!
Als die kromming héél groot is (zoals bij een zwart gat), kan het zijn dat het licht de kromming volgt en het zwarte gat in gaat. Het wordt er dus niet ingezogen, maar zo sterk afgebogen dat het licht het zwarte gat in gaat.

Nu zei ik ook iets over ontsnappingssnelheid. Dat is een andere manier om naar hetzelfde te kijken.
Als je met een raket van de aarde weg wilt komen, moet je een snelheid hebben van 11 km/s (beter gezegd, als je een steen wilt weggooien van de aarde, moet je met minstens 11 km/s gooien, anders valt de steen uiteindelijk weer terug).
Op de maan is dat minder, daar is dat ongeveer 2,38 km/s. Voor de zon is het veel groter, 600 km/s.
Als je dit verder gaat uitrekenen (ik laat de wiskunde even achterwege) zie je dat de ontsnappingssnelheid van een zwart gat (dus als je er eenmaal in zit, correcter gezegd, als je de waarnemingshorizon voorbij gaat) groter is dan de lichtsnelheid, ruwweg 300.000 km/s. Dat is waarom (als je er eenmaal in zit) nooit meer uit kan ontsnappen.

Sidenote, als je er eenmaal in zit, heb je veel meer problemen en ook problemen achter de rug. Het vallen in een zwart gat is redelijk rampzalig (als deze klein zijn) en ook zeker onprettig als deze waanzinnig groot zijn).
Thecis
een jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
een jaar geleden
Het is nu eenmaal lastig uit te leggen hoe een zwart gaat werkt met alleen een klein stukje tekst.
(+)